Anledningen till att Finspångs kommun vill satsa mer pengar är för att få en så säker miljö som möjligt för fotgängare, cyklister och friluftsliv.
– Det är tre kompletterande åtgärder som vi tycker behöver göras, vilket blir en kostnad på 35 miljoner kronor för kommunen. Sedan behöver vi ytterligare fem miljoner kronor till oförutsedda utgifter, det kan till exempel röra sig om extra belysning, säger Magnus Pirholt, chef samhällsplaneringsenheten Finspångs kommun.
Varför kan inte Trafikverket stå för de här pengarna?
– De står för en del av de tillkommande kostnaderna. Men enligt deras grundplan så räcker det som de planerat ur trafiksäkerhetssynpunkt och då måste kommunen gå in och medfinansiera om vi vill göra mer, förklarar Magnus Pirholt.
Totalt handlar det om tillkommande kostnader på 50 miljoner kronor, varav Trafikverket står för 15 miljoner kronor och Finspångs kommun för 35 miljoner kronor.
En av åtgärderna handlar om en ny tunnel norr om Torstorpsvägen, mellan banvallen och Torstorpsvägen. En annan åtgärd är ytterligare en väganslutning vid den rondell som ska anläggas på väg 215 mot Falla. Den tredje åtgärden rör samma rondell, där kommunen också vill ha planskilda passager för gång- och cykeltrafik.
– När det gäller den extra väganslutningen så är det för att kommunen har ett planerat verksamhetsområde som det behöver finnas en väg till och från, säger Magnus Pirholt.
Fördelningen av den kommunala satsningen är enligt förslaget. Tio miljoner kronor 2024, 20 miljoner kronor 2026 och tio miljoner kronor 2027.
– Åtgärderna som förvaltningen föreslår är viktiga och något som vi vill få med i helheten. Trafiksäkerheten i rondellen mellan Viggestorp och Falla är förstås viktig. Det är många elever som ska till och från skolan som kommer att passera där och vi vill också underlätta för friluftslivet, säger Mats Annerfeldt (S), kommunstyrelsens ordförande.
Kommunens ekonomi är som vi tidigare skrivit inte den bästa.
– Nej, men samtidigt vill vi ha förbifarten och ska vi få till de här grejerna, då är det nu som gäller, säger Mats Annerfeldt.
Tempot för att komma till ett politiskt beslut i frågan är högt. På onsdag ska kommunstyrelsen ta beslut om att föreslå kommunfullmäktige den 23 november att ta slutgiltigt beslut i frågan. Förvaltningens målsättning är att skriva avtal med Trafikverket senast den 30 november.
– Det har gått snabbt och vad jag vet så finns det inga partier som är emot detta. Vi i den politiska ledningen (S+L+C) är helt eniga om att den här satsningen måste göras, berättar Mats Annerfeldt.
Oppositionsrådet Inge Jacobsson (M) har heller inga invändningar mot att kommunen ska satsa 40 miljoner kronor på fler åtgärder.
– Beslutsgången är forcerad. Men i sak är satsningen helt rätt, säger han.
Erik Fransson är projektledare från Trafikverket med ansvar för den nya förbifarten i Finspång.
– Vi väntar på avtalet från Finspångs kommun på det vi har diskuterat. När vi har påskrivet avtal går vi vidare med vägplanen och ett nytt samråd, säger han.
Preliminär tidsplan för byggstart av förbifart Finspång är enligt Magnus Pirholt satt till 2027 och att arbetet ska pågå till 2029.
– När allt är fastlagt, så ska en entreprenör upphandlas. Jag vågar inte gissa när arbetet kan vara igång, säger Erik Fransson.