Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

...men Östgötatrafiken vet inte vad som är fel

Resestatistiken är inte ristad i sten och Östgötatrafiken har lugnande besked till de som reser med buss.

FINSPÅNG2010-11-18 03:00
- Vi är glada att folk hör av sig när det är problem. På det sättet kan vi åtgärda felen, säger Sylvia Rydström på Östgötatrafiken.Exakt vad felet är i det aktuella fallet kan hon inte svara på.- Det skulle kunna vara utrustningen i vissa fordon som inte fungerar som det ska. I en del bussar har vi uppgraderat och efter det har läsarna fungerat, säger hon.Försvunnen reskassa finns också möjlighet att kontrollera.- Chauffören kanske inte kan dubbelkolla på plats. Men vi kan alltid gå in och se om ett kort laddats och sen inte rests på. Ingen ska behöva vara orolig att pengarna försvinner helt, säger hon.Kräver lite mer
De kort som används idag är av en och samma typ, oavsett om det är en reskassa eller månadskort. Fördelarna tycker Sylvia Rydström är större än nackdelarna.- Visst krävs det lite mer av både personal och kunder. Men nu kan du ha månadskort laddat och samtidigt ladda en separat reskassa för andra biljettköp på samma kort, säger hon.Risken att busslinjer dras in finns inte heller. - Visst tittar vi på den statisktik som lagras via hur många resor som registreras. Men märker vi en markant minskning på någon linje går vi in och gör en manuell räkning på hur många som reser, säger hon.Att chaufförerna låter kunder åka med utan korrekt registrerad resa är helt rätt. I alla fall tills alla system fungerar som de ska.- Kommer det en kontrollant och resan inte är bokförd, ska självklart chauffören berätta det så kunden slipper problem. Men bäst är om chaufförerna felanmäler så fort det är problem med läsarna. Vi har en egen serviceverkstad och självklart har vi garanti på systemen, säger hon.Ytterligare en orsak till problem kan vara att kunden helt enkelt köpt fel typ av biljett.- Det finns olika 30-dagarsbiljetter för olika zoner man reser i. Sen ska alltid chauffören registrera resor mellan flera zoner när man betalar med reskassakortet. Gör man det själv blir det fel, säger Sylvia Rydström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om