...men Östgötatrafiken vet inte vad som är fel
Resestatistiken är inte ristad i sten och Östgötatrafiken har lugnande besked till de som reser med buss.
De kort som används idag är av en och samma typ, oavsett om det är en reskassa eller månadskort. Fördelarna tycker Sylvia Rydström är större än nackdelarna.- Visst krävs det lite mer av både personal och kunder. Men nu kan du ha månadskort laddat och samtidigt ladda en separat reskassa för andra biljettköp på samma kort, säger hon.Risken att busslinjer dras in finns inte heller. - Visst tittar vi på den statisktik som lagras via hur många resor som registreras. Men märker vi en markant minskning på någon linje går vi in och gör en manuell räkning på hur många som reser, säger hon.Att chaufförerna låter kunder åka med utan korrekt registrerad resa är helt rätt. I alla fall tills alla system fungerar som de ska.- Kommer det en kontrollant och resan inte är bokförd, ska självklart chauffören berätta det så kunden slipper problem. Men bäst är om chaufförerna felanmäler så fort det är problem med läsarna. Vi har en egen serviceverkstad och självklart har vi garanti på systemen, säger hon.Ytterligare en orsak till problem kan vara att kunden helt enkelt köpt fel typ av biljett.- Det finns olika 30-dagarsbiljetter för olika zoner man reser i. Sen ska alltid chauffören registrera resor mellan flera zoner när man betalar med reskassakortet. Gör man det själv blir det fel, säger Sylvia Rydström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!