Med spindlar och kulor blir matten en lek bland andra
Allt färre klarar matematiken i skolan. För att öka kompetensen jobbar Mandelblomsbarnen på Tegelbrukets förskola med ämnet. - Det är ett lärande som sker hela dagen, säger förskolläraren Eva Nilsson.
Ida och Julia Gustafsson visar spindeln som inte bara blir en leksak utan även något att räkna matte på.
Foto: carolina nilsson
- Det vill jag noga poängtera. Vi synliggör matten och det är genom lek som barnen lär sig, säger hon.Till exempel äter barnen inte frukt som liknar båtar. Det är fjärdedelar. När frukten delas ut pratar barnen och personalen om hur många som fått äpplen och päron och vilken frukt de flesta tagit i dag. I sandlådan lär sig barnen att det går fortare att ösa med en stor spade än en liten och när det är dags för vattenlekar får barnen laborera med decilitermått och litermått och lära sig förstå skillnaden. Enkla, vardagliga saker, som man kanske inte alltid tänker på är just matematik.- Det finns ju faktiskt matte i allt, säger Eva Nilsson.Okej säga cylinder
Ord på saker är också viktiga.- Många gånger förenklar man lite svårare ord för barnen. Men de kan faktiskt lära sig vad en cylinder är och att en fyrkant är samma sak som en kvadrat.Femåriga Nevena Tomic tycker det är kul att pyssla med de stora kulorna, som visar hur mycket siffror mellan ett och tio är.- Jag tycker om att pärla också, säger hon.Spindeln blir matte
Genom att lyfta ner de uppträdda kulorna kan barnen se skillnad på hur mycket till exempel tre och fem är, och hur stor skillnaden är mellan talen. Spindeln, som barnen tidigare gjorde utan matematisk eftertanke, får pärlorna som benen utgör, räknade. Andra förskolor i kommunen har tagit efter Mandelblomman också börjat lite smått med matematik. Eva Nilsson hoppas att den tidiga inlärningen ska leda till att fler klarar matten i skolan.