Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fått jätteorder i mångmiljonklassen vid Mälaren

En ny jätteorder i mångmiljonklassen säkrar framtiden för Sonstorps Mekaniska, som har stort rekryteringsbehov. "Vi har svårt att hitta kompetent personal", säger projektledaren Peter Abrahamsson.

Ny mångmiljonorder tryggar framtiden

Foto: Magnus Johansson

Finspång2024-09-06 01:00

Nyheten i korthet

  • Sonstorps Mekaniska, baserat i Hällestad, har säkrat en stororder för tillverkning av ledverk i mångmiljonklassen. Tillverkningen kommer pågå under hösten och involverar över 400 ton stål.
  • Företaget har problem att hitta kvalificerad personal för att möta denna order, men kommer att klara den genom att öka skiftarbetet. Företaget har svårt att rekrytera på grund av dess landsbygdsplats.
  • Denna order säkrar företagets framtid och utgör en stor del av dess årsomsättning. Arbetet är en del av regeringens vision att minska fossila utsläpp med 70% fram till 2030.

För cirka sex år sedan tog Sonstorps Mekaniska, utanför Hällestad, första stegen in i infrastruktur- och brotillverkningsbranschen, med en stororder till Stockholmsregionen.

– Sedan dess har vi tillverkat några broar och nu har vi fått en beställning på ett stort ledverk i mångmiljonklassen. Tillverkningen kommer pågå under hösten, det rör sig om över 400 ton stål, säger Peter Abrahamsson.

Farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping ska muddras för ökat djupgående. Större fartyg leder till högre lastkapacitet och mindre klimatpåverkan. Projektet genomförs som ett led i regeringens vision om att minska de fossila utsläppen med 70 procent fram till 2030.

undefined
Robotoperatören Moa Larsson är nyanställd på företaget och trivs utmärkt med arbetet.
undefined
Peter Abrahamsson, Patrick Sandberg och Mikael Abrahamsson är på jakt efter personal till Sonstorps Mekaniska.

Syftet med projektet är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Mälaren.

– Genom att bredda kanalen får man upp större båtar i Mälaren. Vi ska tillverka ledverk till Kvicksundsbron, säger Peter Abrahamsson.

Kvicksundsbron ligger i Mälaren mellan Eskilstuna och Västerås.

– Säkerheten och framkomligheten ska förbättras. Vägräcken och brofundament tillverkas för att se till att det inte blir olyckor, säger marknadsansvarige Mikael Abrahamsson.

Sonstorps Mekaniska sysselsätter i dagsläget cirka 40 personer, men är i behov av att utöka personalstyrkan.

– Vi får inte tag på personal med rätt kompetens. Vi behöver både industriarbetare och tjänstemän. Det rör sig om svetsare, montörer och projektledare. Vi skulle kunna expandera mer om vi blev fler anställda, säger vd Patrick Sandberg.

Klarar ni nya storordern med nuvarande personalstyrka?

– Ja, det gör vi, men vi får gå upp i skift, säger Peter.

undefined
Robotoperatörerna Tomas Lagrén och Moa Larsson har full koll på sina arbetsuppgifter.
undefined
Projektledaren Peter Abrahamsson är belåten över att företaget etablerar sig alltmer i infrastrukturbranschen.

De påpekar att det kan vara svårt att rekrytera personal eftersom företaget är placerat på landsbygden.

– Men för våra kunder ligger vi geografiskt rätt. Vi ligger inte långt från Örebro eller Linköping och det är bra väg när det gäller transportmöjligheter mot Norrköping, säger Mikael.

Robotoperatören Moa Larsson är nyanställd på företaget.

– Jag började för fyra månader sedan och trivs bra. Det är ett kul jobb. Tidigare har jag arbetat på företag som sysslat med mindre grejer. Här arbetar man med större grejer, det är lärorikt, handlar en hel del om problemlösning, säger Moa.

undefined
Det arbetas för fullt inne i företagets lokaler.
undefined
Vd Patrick Sandberg, marknadsansvarige Mikael Abrahamsson och projektledaren Peter Abrahamsson vid robotsvetslinen.

Hon är ensam kvinna i produktionsverksamheten.

– Jag har inga problem med att vara ensam tjej. När det gäller robotsvetsning är programmeringen det svåraste, det är en hel del att tänka på.

I juni utsågs Sonstorps Mekaniska till Årets företagare i Finspångs kommun. De blev historiska vinnare eftersom det var första gången som ett företag i kommunen prisades för andra gången när Sonstorps Mekaniska tog hem titeln. Det är en utmärkelse som har betytt mycket för företaget.

undefined
Robotoperatör Moa Larsson har full koll på sina arbetsuppgifter.
undefined
Sonstorps Mekaniska AB grundades 1963 som ett enmansföretag.

– Vi har fått många gratulationer och tack vare priset ska vi vara med på mässan Finns i Finspång i höst. Där ska vi presentera vårt företag och vad vi sysslar med. Förhoppningen är att vi ska hitta personer som vill jobba hos oss, säger Patrick.

Vad betyder den senaste mångmiljonordern för er?

– Den betyder mycket och är en stor del av årsomsättningen. Den säkrar upp framtiden för företaget, konstaterar Patrick Sandberg.

Sonstorps Mekaniska AB grundades 1963 som ett enmansföretag. Företaget är ett renodlat legoföretag med inriktning på licenssvetsning av stora balkkonstruktioner, lyftverktyg samt tryckkärl.

Mälarfarledsprojektet

Syftet med projektet är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Mälaren. Genom att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren kan järnvägen och vägnätet, som är hårt belastade, avlastas.

Farlederna i Mälaren ska muddras, utmärkningen uppgraderas och ledverk vid Hjulstabron att uppföras.

Ledverk är kollisionsskydd, som består av kraftiga stål- eller betongbalkar och bromsar in och leder fartyg rätt under bron.

Karta: Sonstorps Mekaniska AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!