– När det här är färdigt så kommer det innebära en rad olika positiva effekter. Bland annat förbättras säkerheten och stressen minskar för personalen när hanteringen av nycklar minskas, berättade socialrådet Ulrika Jeansson (S) efter beslutet i kommunstyrelsen i början av juni.
Rent praktiskt blir det så att de som har hemtjänstinsatser eller trygghetslarm kommer att få ett digitalt lås på insidan av sin ytterdörr. Hemtjänstpersonalen kommer att använda sina mobiltelefoner som digitala nycklar för att öppna dörrarna.
– Systemet ger en ökad säkerhet och trygghet och underlättar hemtjänstpersonalens arbete då inte nycklar kommer att användas. Det innebär även att hemtjänstpersonalen kan vara på plats snabbare vid larm. Inga obehöriga personer kan komma in i telefonerna, säger IT-samordnaren Katarina Löwgren.
Nyckelfri hemtjänst innebär att ett batteridrivet låsvred monteras på insidan av dörren hos den som är hemtjänstkund eller har trygghetslarm.
Hur fungerar det?– Kunden använder sin vanliga nyckel för att låsa upp dörren. Hemtjänsten använder en kod för att komma in i mobiltelefonen för att sedan kunna låsa upp dörren via mobilen. Den digitala nyckeln fungerar bara tillsammans med hemtjänstens godkända telefoner. Mobiltelefonen kan därför inte användas av någon obehörig. Tekniken gör att hemtjänstpersonalen måste stå i omedelbar närhet av dörren för att kunna öppna den. Låset underlättar även för hemtjänstpersonal att vara snabbt på plats vid larm. Systemet registrerar den tid som hemtjänstpersonalen är hemma hos kunden, förklarar Katarina Löwgren.
Kostnaden för att införa nyckelfri hemtjänst ligger på två miljoner kronor.