Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fest i byn när busstationen fyllde 100 år

Lotorps busstation firar 100 år. Här lades grunden till Finspångs busstrafik tack vare en framgångsrik företagare som hämtat inspiration från USA. Pelle Åkeborg med firman Europapilen för ortens busstradition vidare och bjöd in till fest för att fira minnet.

Pelle Åkeborg bjöd in till fest när 100-årsjubileet av busstationen i Lotorp firades med tårta, bildspel, tipspromenad och rundtur med Volvo-bussen från 1964.

Pelle Åkeborg bjöd in till fest när 100-årsjubileet av busstationen i Lotorp firades med tårta, bildspel, tipspromenad och rundtur med Volvo-bussen från 1964.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2023-09-03 22:00
undefined
Pelle Åkeborg bjöd in till fest när 100-årsjubileet av busstationen i Lotorp firades med tårta, bildspel, tipspromenad och rundtur med Volvo-bussen från 1964.

Direktör Carl Person grundade Carl Persons Omnibusstrafik AB i Lotorp 1923. På 1960-talet lockade Lotorp med cirka 400 arbetstillfällen fördelade på bland annat Fröbergs, syfabriken och Yxvikens sågverk. Flertalet av arbetarna åkte buss till jobbet.

– När SJ köpte Carl Persons företag 1949 var det en av Sveriges största bussaffärer. Senare flyttades verksamheten till Finspång och "knoppades" ut. Men allt runt busstrafiken började i Lotorp. Busstationen tillhörde de första i Sverige 1923, säger Pelle Åkeborg.

undefined
Den tidigare busstationen i Lotorp är numera privatbostad.

När bolaget stod på topp i slutet av 1940-talet rymde fordonsflottan 22 bussar, två taxibilar och två lastbilar fördelade på 40 anställda.

Pelle Åkeborg kan det mesta om svunna tiders busstrafik i Lotorpstrakten. Linjebussarna utgick förr till Igelfors, Regna, Ljusfallshammar, Hävla, Norrköping, Katrineholm och Läppe i Vingåker innan massbilismen slog igenom på allvar i landet på 1950-talet.

– På 1920-talet tog bussarna 14 passagerare. Senare blev bussarna större, fler till antalet och gick med tätare turer på linjerna här ute. Det var nödvändigt att åka buss för att kunna ta sig mellan orterna. På den tiden var det få bilar på vägarna, utvecklar Pelle Åkeborg.

undefined
Trotjänare. Pelle Åkeborgs gamla Volvo-buss tog resenärerna från Lotorp till bussdepån på Hårstorp i Finspång och tillbaka.

I hans bolag Europapilen ingår en handfull chaufförer och några bussar. Förutom regelbundna turer till Svenska kyrkans arrangemang i Finspång på somrarna ordnar han även beställningsresor till danskvällar och kör idrottslag inom fotboll, ishockey och handboll.

Förr skötte privata buss- och åkeriföretag linjetrafiken. I dag planeras, samordnas och drivs kollektivtrafiken av Östgötatrafiken som ägs av Region Östergötland. Busstrafiken upphandlas och körs på entreprenad av olika transportföretag men landsortstrafiken tappar trafik.

undefined
Rundtur i linjebussen från 1964.

Hur kan man bromsa utvecklingen?

– Jag tror på mindre bussar, tätare turer och enklare betalningssystem. Många medelålders saknar kontanthanteringen. Samtidigt förstår jag säkerhetsaspekten och risken att bli utsatt för rån. Personligen tycker jag att det är tråkigt att inte fler åker buss, förklarar han.

Uppskattningsvis 150 inbjudna slöt upp till torsdagens festligheter i maskinhallen på John Fröbergs väg. Det bjöds på tårta, bildspel med gamla fotografier, tipspromenad och rundturer in till Finspång med Pelle Åkeborgs gamla trotjänare, en Volvobuss från 1964.

undefined
Cirka 120 personer slöt upp till festligheterna i den närliggande maskinhallen.
Karta: Lotorp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!