Direktör Carl Person grundade Carl Persons Omnibusstrafik AB i Lotorp 1923. På 1960-talet lockade Lotorp med cirka 400 arbetstillfällen fördelade på bland annat Fröbergs, syfabriken och Yxvikens sågverk. Flertalet av arbetarna åkte buss till jobbet.
– När SJ köpte Carl Persons företag 1949 var det en av Sveriges största bussaffärer. Senare flyttades verksamheten till Finspång och "knoppades" ut. Men allt runt busstrafiken började i Lotorp. Busstationen tillhörde de första i Sverige 1923, säger Pelle Åkeborg.
När bolaget stod på topp i slutet av 1940-talet rymde fordonsflottan 22 bussar, två taxibilar och två lastbilar fördelade på 40 anställda.
Pelle Åkeborg kan det mesta om svunna tiders busstrafik i Lotorpstrakten. Linjebussarna utgick förr till Igelfors, Regna, Ljusfallshammar, Hävla, Norrköping, Katrineholm och Läppe i Vingåker innan massbilismen slog igenom på allvar i landet på 1950-talet.
– På 1920-talet tog bussarna 14 passagerare. Senare blev bussarna större, fler till antalet och gick med tätare turer på linjerna här ute. Det var nödvändigt att åka buss för att kunna ta sig mellan orterna. På den tiden var det få bilar på vägarna, utvecklar Pelle Åkeborg.
I hans bolag Europapilen ingår en handfull chaufförer och några bussar. Förutom regelbundna turer till Svenska kyrkans arrangemang i Finspång på somrarna ordnar han även beställningsresor till danskvällar och kör idrottslag inom fotboll, ishockey och handboll.
Förr skötte privata buss- och åkeriföretag linjetrafiken. I dag planeras, samordnas och drivs kollektivtrafiken av Östgötatrafiken som ägs av Region Östergötland. Busstrafiken upphandlas och körs på entreprenad av olika transportföretag men landsortstrafiken tappar trafik.
Hur kan man bromsa utvecklingen?
– Jag tror på mindre bussar, tätare turer och enklare betalningssystem. Många medelålders saknar kontanthanteringen. Samtidigt förstår jag säkerhetsaspekten och risken att bli utsatt för rån. Personligen tycker jag att det är tråkigt att inte fler åker buss, förklarar han.
Uppskattningsvis 150 inbjudna slöt upp till torsdagens festligheter i maskinhallen på John Fröbergs väg. Det bjöds på tårta, bildspel med gamla fotografier, tipspromenad och rundturer in till Finspång med Pelle Åkeborgs gamla trotjänare, en Volvobuss från 1964.