Många evenemang i sommar
FINSPÅNGNu har Finspångs kommuns turistbroschyr, evenemangsbroschyr och turistkarta för sommaren börjat distribueras. Sommarens evenemang är många, de flesta återkommande från tidigare år.- Det intressanta är att förändra innehållet i evenemangen och jag tycker att det är en hel del små nyheter, säger kultursekreterare Christer Öjring.
Barbara Svensson, Sölve Holgersson, Monique Häggblad och Lena Göransson kommer att jobba med sommarens turistinformation på flera ställen i kommunen. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Det är mycket samma, men det intressanta är att förändra innehållet och jag tycker att det är en hel del små nyheter. För att hitta på nya arrangemang krävs att föreningar och personer drar igång något. Det är inte Finspångs kommuns uppgift, säger kultursekreterare Christer Öjring.
Han menar också att vissa arrangemang kräver några år för att hitta sin form.
<b>Yngre publik</b>
- Ta Svarttorpsfetivalen till exempel. Den har hållit på några år och den växer från år till år, säger Christer Öjring.
Han nämner också Visfestivalen i Grytgöl som blivit större och som i år kan presentera namn som Charta 77. Christer Öjring är också mycket nöjd med att man i år lyckats få med evenemang som särskilt vänder sig till ungdomar.
- Sommarrocken vänder sig till en yngre publik och där har vi lyckats att få hit några stora namn.
Ur evenemangskalendern kan också nämnas att de traditionella marknaderna runt om i kommunen fortsätter som vanligt. Det blir också Medeltidsdag, Rockslott och Bergslagsnatta, för att nämna något.
<b>Hälsar välkommen</b>
Turistbroschyren har fått samma tema och upplägg som förra året. Den inleds med en bild av Louis De Geer som hälsar turisterna välkomna till Finspång.
En nyhet i broschyren är att man valt att presentera Slottsparken i ett nöjeshistoriskt perspektiv. Reijmyre Glasbruk och Sankta Maria kyrka är exempel på turistmål som presenteras i broschyren. Förra året ökade antalet besökare vid flera av turistmålen i kommunen jämfört med året innan.
<b>Bra mottagna</b>
- Nu hoppas vi att den trenden ska hålla i sig och vi hoppas att vår marknadsföring ska ge resultat. Det är viktigt att turister blir bra mottagna här och att de får intressant information, påpekar Christer Öjring.
Där har personalen som ska jobba med sommarens turistinformation en viktig roll. De som kommer att arbeta under sommaren är: Lena Göransson, Barbara Svensson, Monique Häggblad, Sandra Götz (ny) och Sölve Holgersson.