Kommunen måste spara 14,5 miljoner kronor inom skolan och gör stora neddragningar, vilket innebär att lärarassistenter, skolmentorer, elevcoacher och resurspersonal måste sluta.
På Grosvadsskolan har det under flera års tid funnits skolmentorer, som infördes som stöd till lärarna för att de inte också skulle behöva fungera som administratörer, mentorer och kuratorer.
Nu tas dessa tjänster bort.
– Det är jättedåligt för eleverna, det är en trygghet som försvinner. Det kommer påverka hela klassen. Jag undrar hur kommunen prioriterar sina pengar. Det är skolan och eleverna som är Finspångs framtid. De har störst behov, men minst röst att höras när de är barn, säger föräldern Zahra Shakeri.
Hon, Anna Johansson och Eva Persson är föräldrar till elever på Grosvadsskolan och har ingen förståelse för besparingarna.
– Kommunen vill växa och bli 30 000 invånare och har lanserat utbildningsorten Finspång, det blir så motsägelsefullt. Jag tror att besparingarna drabbar i alla led, både svaga och starka elever. När det äntligen blivit lugn och studiero finns det risk för att det blir stökigt igen, säger Anna Johansson.
Eva Persson är upprörd över neddragningarna.
– Jag blir arg, ledsen och besviken. Det kommer bli färre vuxna i skolan, det behövs mer vuxennärvaro, inte mindre. Det blir mer stök, mindre studiero och svårare för lärarna att lägga undervisningen på en lämplig nivå för alla elever. Risken är att det blir fler "hemmasittare", säger Eva Persson.
Föräldrarna ifrågasätter varför besparingarna måste göras inom skolan.
– Det är fel. Det här kan slå tillbaka på sikt. Ju mer fel man gör i början, desto kostsammare blir det i slutet. Det man gör i dag påverkar framtiden, tänk långsiktigt. Är det här verkligen bästa sättet att spara på?, undrar Anna Johansson.
– Jag har en dotter i åttan och en dotter som börjar sjuan i höst. Jag är orolig för hur det ska gå, säger Zahra Shakeri.
Sparkravet på skolan slår hårt mot resurspersonal, elevcoacher och elevassistenter. Petra Lindström, elevassistent på Storängsskolan, är en av dem vars framtid är osäker.
– Jag är outbildad för det här, men ser vilka insatser jag gör när det gäller närhet och trygghet för eleven jag har. Jag är rädd för att hans vardag i skolan rasar eftersom han inte fungerar med alla.
Vad ska du göra i höst?
– Jag vet inte, får jag välja blir jag kvar på skolan med eleven, säger Petra Lindström.
En kollega till henne tycker att processen gått fort. På en månad förändrades hennes jobbsituation radikalt.
– Tackar jag nej till andra tjänster som erbjuds i kommunen blir jag uppsagd på grund av arbetsbrist i november, säger hon.
Hon fungerar som stöd i en klass, är med i matsalen och stöttar läraren i alla situationer.
– Vi jobbar jättebra ihop. Tanken var att jag kunde bli hennes kompanjon i höst men så blir det inte, säger hon.
Elevassistenterna Ebba Joge och Joseph Zetterfeldt tvingas sluta på Nyhemsskolan i höst. Båda förstår att kommunen måste spara men sparkravet på skolan slår hårt.
– Det blir tuffare när resurserna slutar. Man kan inte längre hjälpa alla elever med specialbehov, säger Ebba.
– Att spara på skola och utbildning är vansinne i min värld. Att inte jobba förebyggande hjälper inte samhället, säger Joseph.
Rebecka Waleij, lokalordförande, Sveriges Lärare i Finspång, förklarar att skolan går en tuff tid till mötes med nedskärningar, lokalbrist och stora klasser. Många medlemmar oroas för utvecklingen där personal inte vill vara kvar eftersom lärarsatsningarna uteblir.
– Skolan i Sverige är i kris. Det finns för få behörig personal, de som finns måste jobba extra och hoppa in för varandra vid sjukdom och ledighet. Många är trötta och slitna. Den extra undervisningstiden brukar vara svår att kunna ta ut.
Hon hävdar att färre elevcoacher och lärarassistenter i högsta grad påverkar arbetssituationen för lärarna.
– Tjänsterna är jätteviktiga för att det ska fungera. De pratar med elever, hjälper, lyssnar, stöttar, är med på raster och tar samtal så lärarna kan undervisa. Självklart påverkas alla av att elever som har rätt till stöttning enligt skollagen inte längre får det i klassrummen.
Det är inte aktuellt att spara in på lärartjänster.
– Som läget är nu finns inte tillräckligt många legitimerade lärare i Finspång. Det finns en oro för att fler ska lämna yrket, säger Rebecka Waleij.