Senaste året har det varit fall med personer som dömts för barnpornografibrott, som haft anställning i kommunen i yrken som har med barn att göra.
Det har skapat stor oro hos föräldrar.
– Jag blev alldeles kall när jag fick höra om domarna. Jag hörde att det inte fångats upp i något system och kommit arbetsgivaren till känna. Det är helt sjukt, det kan finnas fler fall i kommunen, säger Jenny Nilsson, förälder till tre döttrar (sex, elva och tolv år).
43-åringen vill se en årlig, obligatorisk rutin, där utdrag begärs ur brottsregistret för alla anställda som jobbar med barn och unga i kommunen.
– Barn borde inte kunna utnyttjas. Nu blir inte arbetsgivare automatiskt informerade när dom om pedofili eller barnpornografi faller. Dömda personer borde inte kunna jobba kvar under pågående utredning, i dessa fall borde de plockas ur tjänst direkt.
Hon tycker att alla tänkbara åtgärder borde sättas in för att skydda barn från övergrepp.
– Folk måste få veta att det är så här. Det borde gå att bevaka domar och man borde be alla som arbetar med barn om frivillig inlämning till brottsregistret varje år. Jag anser att kommunen måste agera direkt för att proaktivt minska risken för att fler dömda pedofiler kan arbeta i kommunen, säger Jenny Nilsson.
Individerna som nyligen jobbat i kommunen är inte längre anställda i Finspångs kommun.
Kommunens HR-chef Helén Wallman menar att det är en utmaning att kommunen inte meddelas domar som faller där domen kan påverka anställningen.
– Det är viktigt med en trygg och säker verksamhet. Det finns svårigheter att begära utdrag ur belastningsregistret, då lagstödet är begränsat.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har lämnat rekommendationen att registerkontroll inför anställning begränsas till område där lagstöd finns.
– Vi brukar förhålla oss till SKR:s rekommendationer i de flesta frågor. Jag har inte kännedom om något fall där vi gått emot SKR, säger Helén Wallman.
Gällande belastningsregistret lyfter Justitieombudsmannens kritik mot Södertälje kommun då kommunen kontrollerat om alla anställda, och slutkandidaten i kommunens rekryteringar, begått brott.
I skrivningen konstateras att det utgör "betydande intrång i anställdas personliga integritet", att kontrollerna innebär övervakning och kartläggning av anställdas personliga förhållanden. Det saknas rättsligt giltigt samtycke från anställda att kontrolleras och lagstöd.
Regeringen har beslutat att se över om kommuner bör få utökade möjligheter att göra bakgrundskontroller av anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag.
– Vi välkomnar givet uppdrag om att utföra bakgrundskontroller. Nu avvaktar vi utredningen, som ska vara klar i oktober, sedan tas beslut om nuvarande hantering kan ändras, säger Helén Wallman.
Hur ser kommunens kontroller ut av anställda?
– Vi begär utdrag ur belastningsregistret, där lagstöd finns, innan påbörjad tjänst. Lagstöd finns inte i dag för återkommande kontroller under anställning, de görs därför inte.
Görs uppföljningar på enheterna vid den här typen av händelser?
– Vi har krishanteringsplaner, med rutiner och stöddokument som alltid följs, utifrån det som hänt. Dessa gäller vid olika typer av händelser, det erbjuds stöd på olika sätt, säger Helén Wallman.