I UF-företaget Multimarket ingår också klasskamraterna Jacob Ross (marknadsföring) och Eric Foglander (ekonomi). Trion tror på idén.
– Privatpersoner och företag från olika delar i Östergötland har redan anmält sig så det känns lovande. Just loppis verkar ligga bra i tiden med vårstädning, hållbarhet och tider där vi gärna konsumerar billigt då det är tuffare ekonomiskt, berättar Elias Stenbäck.
Tredjeårseleverna på Bergska gymnasiet har varit i Finspång och marknadsfört loppisplanerna. Mottagandet har gett ringar på vattnet.
– Första dagen efter att vi publicerade evenemanget på Facebook hade vi drygt 300 intresserade. I dag är vi uppe i över 600. Vi hoppas på 1 000 besökare och att slå någon form av rekord. Vi vill bidra till att folk har kul och samtidigt ha möjlighet att göra en bra affär.
Som arrangör och säljare av bordsplatser ser Elias Stenbäck ett stort intresse för kläder. Till de mer säljbara produkterna hör leksaker, sportutrustning, LP-skivor, köksgeråd och enklare möbler.
– Vi har stort stöd av skolorna CNG och Bergska gymnasiet som hjälper oss ekonomiskt och lånar ut lokalerna. Dessutom kommer andra UF-företag att kunna visa sina verksamheter och sköta serveringen i Bildningen, utvecklar han.
Känns upplägget med UF-företag lärorikt?
– Ja, oavsett vad företaget har för inriktning så förstår man alla delar hur ett företag funkar och lära sig mer om marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Det har alla nytta av. Samtidigt får man kunskap som jag kan använda i privatekonomin, säger Elias Stenbäck.
Handlar du klimatsmart?
– Ja! Loppis och second-hand är både kul och bra för miljön. Jag gillar det. Jag har själv köpt manchesterbyxor för 30 kronor.
Har ni satt upp något vinstmål?
– Ja, det har alla företag oavsett storlek. Vi nöjer oss med 20 000 kronor. Det kommer ju en studentvecka, säger han och skrattar.
Ung Företagsamhet är en ideell organisation som utbildar grundskole- och gymnasieelever i entreprenörskap. Utbildningen heter UF-företagande. Med hjälp av utbildningen startas och drivs ett företag under ett läsår, och skapar en produkt eller en tjänst som marknaden kan behöva. Det ingår att skriva en affärsplan som beskriver affärsidén, prissättning, eventuella konkurrenter och upprätta en budget.