Sonstorpstjejen startade ferieföretaget JKcosmetics i somras. Nu driver hon det webbaserade företaget som enskild firma.
- Jag kände att jag ville fortsätta med det egna företagandet, berättar Johanna Källgren.
Hon sätter ihop olika produktpåsar och anpassar innehållet efter vad personen till exempel har för hår- och ögonfärg.
Läppglans, läppstift, ögonskuggor, foundation, puder, concealer, mascara och rouge är produkter som erbjuds.
- Jag har ett stort utbud i min vårkollektion som innehåller mycket färger.
Nya grejer
Det var det stora intresset för färg och form som förde henne vidare till kosmetikabranschen.
- Jag gillar hela processen. Det är kul att prova nya grejer. Det är en utmaning att hela tiden utvecklas och hitta på förändringar i utbudet, säger Johanna Källgren.
Hon har ett litet kontor hemma där hon har sina produkter. Hennes kundgrupp består mestadels av kvinnor från 30 år och uppåt.
- Jag har enbart produkter som jag själv tycker är bra. Jag skulle inte kunna sälja märkena annars.
Har drivet
Hon studerar tredje året på ekonomiprogrammet vid Bergska skolan och förutom den enskilda firman driver hon ett UF-företag vid namn "PR-konsulterna-UF" tillsammans med en kompis.
- Vi har spelat in en reklamfilm som ska locka elever att välja Bergska skolan. Vi visade upp den på öppet hus nyligen, säger Johanna Källgren.
JKcosmetics tänker hon driva så länge hon tycker det är roligt. Företagandet kan både tänkas vara en heltids- eller sidosyssla i framtiden.
Vad är den viktigaste egenskapen för en egen företagare?
- Att ha drivet att vilja lyckas, säger Johanna Källgren.
Ett driv som lett 18-åringen till att driva ett eget företag.