Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Make up som uttryck

Hon är 18 år och driver ett eget kosmetikföretag.- Det går att uttrycka sig väldigt mycket i make up, säger Johanna Källgren.

Sonstorpstjejen Johanna Källgren har startat upp det egna webbaserade kosmetikföretaget JKcosmetics. Foto: Magnus Johansson

Sonstorpstjejen Johanna Källgren har startat upp det egna webbaserade kosmetikföretaget JKcosmetics. Foto: Magnus Johansson

Foto: Fotograf saknas!

FINSPÅNG2011-02-11 03:00

Sonstorpstjejen startade ferieföretaget JKcosmetics i somras. Nu driver hon det webbaserade företaget som enskild firma.

- Jag kände att jag ville fortsätta med det egna företagandet, berättar Johanna Källgren.

Hon sätter ihop olika produktpåsar och anpassar innehållet efter vad personen till exempel har för hår- och ögonfärg.

Läppglans, läppstift, ögonskuggor, foundation, puder, concealer, mascara och rouge är produkter som erbjuds.

- Jag har ett stort utbud i min vårkollektion som innehåller mycket färger.

Nya grejer
Det var det stora intresset för färg och form som förde henne vidare till kosmetikabranschen.

- Jag gillar hela processen. Det är kul att prova nya grejer. Det är en utmaning att hela tiden utvecklas och hitta på förändringar i utbudet, säger Johanna Källgren.

Hon har ett litet kontor hemma där hon har sina produkter. Hennes kundgrupp består mestadels av kvinnor från 30 år och uppåt.

- Jag har enbart produkter som jag själv tycker är bra. Jag skulle inte kunna sälja märkena annars.

Har drivet
Hon studerar tredje året på ekonomiprogrammet vid Bergska skolan och förutom den enskilda firman driver hon ett UF-företag vid namn "PR-konsulterna-UF" tillsammans med en kompis.

- Vi har spelat in en reklamfilm som ska locka elever att välja Bergska skolan. Vi visade upp den på öppet hus nyligen, säger Johanna Källgren.

JKcosmetics tänker hon driva så länge hon tycker det är roligt. Företagandet kan både tänkas vara en heltids- eller sidosyssla i framtiden.

Vad är den viktigaste egenskapen för en egen företagare?

- Att ha drivet att vilja lyckas, säger Johanna Källgren.

Ett driv som lett 18-åringen till att driva ett eget företag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om