Hon menar att lärarna fått fler arbetsuppgifter de senaste åren, vilket ökat arbetsbelastningen. Samtidigt har inte lärarna blivit fler:
- Ena veckan debatteras elevernas resultat och den uteblivna måluppfyllelsen. Veckan därpå vill politikerna spara på skolan, det är en ekvation som inte går ihop, säger Susanne Sjödin.
I och med den ökande arbetsbelastningen för lärare, är inte begreppet "lärartäthet" detsamma som för fem år sedan, menar Susanne Sjödin:
- De har mer att göra, men lärarna har inte blivit fler, säger hon.
Tagna på sängen
Hon tror heller inte på siffran att elevunderlaget minskat med en tredjedel, som politikerna hänvisar till:
- Snarare hamnar det runt 15 procent. Men det är inte siffror hit och dit som är det viktigaste, utan upplevelsen hur man hinner med sitt jobb. Dessutom ökar elevunderlaget i förskolan och de barnen kommer snart till skolan. Jag hoppas inte politikerna blir lika tagna på sängen som man blev när man plötsligt blev tvungna att vaska fram fler platser på förskolan, säger hon.
Varfför inte i skolan?
Hon menar att lärarna inte får någon som helst arbetsro med en gigantisk omorganisation av hela skolsystemet och många nyheter som ska sätta sig.
- Det är läroplaner, ny skollag, behörighets-
frågan och så vidare. Besparingarna på detta gör att arbetsmiljön blir lidande, säger hon.
I stället tycker Lärarförbundet att man skulle lösa detta med naturlig avgång när man inom de närmaste åren står inför stora pensionsavgångar.
- Så har man valt att lösa besparingskraven på de övriga sektorerna, varför inte i skolan? undrar Susanne Sjödin.