– Det bästa jag har gjort när det gäller arbete. Jag har mycket att göra även nu och det kan ibland vara stressigare än mitt förra jobb, men jag kan lägga upp dagen och planera mycket mer själv. Det är en annan frihet, säger hon när vi ses i förarhytten på den stora lastbilen.
Att arbeta som lastbilschaufför är ingenting som bara dök upp, det har varit en dröm för Lone sedan länge.
– Ja, men livet har kommit emellan, så jag har inte riktigt tagit tag i det. Jag var mammaledig och ville inte gå tillbaka till hemtjänsten. I juni förra året tog jag lastbilskortet och bekostade det själv.
35 000 kronor senare blev drömmen sann och hon fick jobb på miljöserviceföretag Renall i Norrköping.
– Det handlar om att köra avfall. Just nu har jag Pet-flaskor i lasten som ska till Returpunkten. Det är mycket skrot, deponi och osorterat avfall. Det kan också vara jord och grus.
Vad är det svåraste i ditt jobb?
– Ibland kan det vara väldigt trångt när jag ska hämta eller lämna container någonstans mitt i stan. Men efter att ha kört ett tag är det inte värre än att köra personbil.
Att arbeta som lastbilschaufför blir mer och mer ett kvinnligt yrke.
– Ja, det är riktigt kul. På utbildningen jag gick var det många brudar. Varför skulle vi tjejer inte klara av det här minst lika bra som killar?
Snart kommer Lone att synas i tv-rutan i Svenska truckers som sänds i Tv3.
– Ja, haha. Det var en vän till familjen som droppade mitt namn till produktionen. De ringde och tyckte att jag skulle vara jättebra för programmet. Vi får väl se hur det blir med det. Jag kommer inte att se en sekund på det.
Tv-teamet var med Lone från och till under hela sommaren och en bit in på hösten.
– Det blev lite press att ha dem med så mycket. De ville gärna ha drama och själv ville jag att ingenting skulle gå fel. Det var nervöst i början, men sedan släppte det. Det gick skapligt, sammanfattar hon med ett hemlighetsfullt leende.
Lone bor i byn Gomma, på Risingeslätten i Finspång, med sambon Jesper och barnen Agnes 2,5 år och Leo 6 år. Just nu håller hon på med att utvidga sin behörigt till att även köra släp.
– Jag har bokat lektioner, sedan är det nytt teoriprov och ny uppkörning innan jag kan bli godkänd. Jag har verkligen hittat mitt yrke som jag trivs med, poängterar Lone Alexandersson och drar iväg på dagens första uppdrag.