Läsförmågan är bra hos Finspångs andraklassare
De flesta elever har en bra läsförmåga, men många förstår inte vad de läser. Det visar en sammanställning av resultaten i två lästester i skolår två.
Enligt två lästester i skolår två har eleverna en bra läsförmåga, men många förstår inte vad de läser. Artikeln handlar inte om barnen på bilden. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
13 procent svårigheter
Testet som rör läsförståelse mäts enligt den niogradiga så kallade Stanineskalan, där medelvärdet är fem. 13 procent av eleverna i skolår två har ett och två på den skalan och har därmed svårigheter att förstå vad de läser. En stor majoritet av dem som har ett och två på skalan är pojkar.
Lika stor andel, 13 procent, har dock nio på skalan. Förra året var det 16 procent som hade ett och två på Stanineskalan.
Resultaten på testet som rör läshastigheten ser bättre ut. Här mäts antalet ord som läses och här har 40 procent av eleverna läst 71 ord eller mer, vilket är det bästa resultatet.
Humanistiska nämnden föreslås att i dag besluta att en rektor ska få i uppdrag att redogöra för hur man arbetar för att förbättra elevernas läsförmåga. Detta ska göras för nämnden i september.