Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Läsförmågan är bra hos Finspångs andraklassare

De flesta elever har en bra läsförmåga, men många förstår inte vad de läser. Det visar en sammanställning av resultaten i två lästester i skolår två.

Enligt två lästester i skolår två har eleverna en bra läsförmåga, men många förstår inte vad de läser. Artikeln handlar inte om barnen på bilden.
FOTO: TITTI OLOVSSON

Enligt två lästester i skolår två har eleverna en bra läsförmåga, men många förstår inte vad de läser. Artikeln handlar inte om barnen på bilden. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

FINSPÅNG2004-05-18 06:00
I dag får humanistiska nämnden en redovisning av elevernas läsförmåga i skolår två. Detta genom en sammanställning av resultaten i två tester som har gjorts. Det handlar dels om ett test som mäter elevernas läshastighet, dels ett test som mäter elevernas läsförståelse. Sammanställningen av resultaten visar, enligt den bedömning som humanistiska förvaltningen gör, att de flesta elever har en god läsförmåga, men att många elever inte förstår vad de läser.

13 procent svårigheter
Testet som rör läsförståelse mäts enligt den niogradiga så kallade Stanineskalan, där medelvärdet är fem. 13 procent av eleverna i skolår två har ett och två på den skalan och har därmed svårigheter att förstå vad de läser. En stor majoritet av dem som har ett och två på skalan är pojkar.
Lika stor andel, 13 procent, har dock nio på skalan. Förra året var det 16 procent som hade ett och två på Stanineskalan.
Resultaten på testet som rör läshastigheten ser bättre ut. Här mäts antalet ord som läses och här har 40 procent av eleverna läst 71 ord eller mer, vilket är det bästa resultatet.
Humanistiska nämnden föreslås att i dag besluta att en rektor ska få i uppdrag att redogöra för hur man arbetar för att förbättra elevernas läsförmåga. Detta ska göras för nämnden i september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om