Friidrottsdag på Brenäs skola. Det är Bullerbykänsla i den lilla kommunala anläggningen vid sjön. De äldre peppar de yngre på upploppet.
För 20 år sedan var skolan nedläggningshotad, då det saknades skolmatsal. Då byggde engagerade föräldrar "Restaurangen". Runt och omkring den snart hundraåriga huvudskolbyggnaden finns ett stort engagemang.
För ett år sedan bytte Jimmy Cederborg Borgsmoskolan i Norrköping till Brenäs.
– Verkligen häftigt att vara tillbaka, det väcker minnen, säger läraren som själv varit elev på skolan.
Med sig tog han puls- och motivation (Pumo) för att hjälpa eleverna att förbättra skolresultaten. Anita Lindblom Gustafsson som kom till Brenäs samtidigt gillade upplägget och de fick föräldrarna med på resan. Modellen bygger på läkare Anders "Hjärnstark" Hansens arbete om rörelse för att aktivera hjärnan.
– Evidensbaserad forskning som ligger till grund. Pumo är ett eget koncept som jag kombinerat med pulsträning i 20 minuter, varje morgon.
Motivationen ligger i att sätta ett mål för eleven varje vecka. Vad som helst, och en förklaring varför de valt sin målsättning.
Ett år har gått med nya upplägget.
– Eleverna är mer uthålliga, mer alerta nu. Framförallt före lunch där tröttheten brukar sätta in. Vi har också fått bonuseffekter. Av de tolv vi gjort konditionstest på hade elva ökat med 30 procent. Det är en bonus, för det man ska komma ihåg att det är studieresultaten det handlar om, säger Jimmy Cederborg.
I skolsalen hänger elevernas pulsklockor, på väggen sitter 50 olika aktiviteter uppklistrade. De mindre populära byts ut med nya rörelser.
– Beprövade aktiviteter som ska ge 60 till 80 procent av maxpuls. Åtta på morgonen en novemberdag är det lite segt, men kommer vi väl igång är det inga problem.
Mest populärt?
– Skidskytte. Träffa tre burkar med bollar. Missar de blir det straffrundor, det är mycket action i den. Tabata gillar de också, säger Jimmy Cederborg om de olika aktiviteterna som brukar ha effekt på fokuseringen fram till lunchrast.
Anita Lindblom Gustafsson som har förskoleklass, till årskurs 3, kom från en större skola till Brenäs.
– Väldigt bra stämning här. Nu har vi inga utåtriktande barn i de här årskullarna. Men jag tror att den här miljön ger förutsättning för de inte ska blomma ut och bli sådana. De får också mer driv och energi när de rör sig bättre.