Det var två problemområden som Wiweka Howell, Finspångs kommuns konsumentrådgivare, tog upp vid veckans månadsmöte hos PRO Finspång i restaurangen på Coop Viberga.
– Om jag säger Telecom, vad säger ni då? undrade hon. Det vill säga telefonförsäljare som ringer och vill sälja på er ett abonnemang. Hur många har råkat ut för det?
– Hur många har inte råkat ut för det, eller nog lättare att fråga, kommenterade en av åhörarna.
– Ja, så är det nog, svarade Wiweka Howell. Ofta pratar de här säljarna väldigt fort och rätt vad det är har de fått er att säga ”ja” och sen spelar de in det på band och då låter det som om ni beställt det här abonnemanget. Men det har ni inte alls gjort, utan ni ska kräva att de skickar hem information om abonnemanget och det gör de normalt inte.
– Ofta säger de också att ert nuvarande abonnemang hos någon annan gått ut, men oftast stämmer inte det. Och jag vet att det finns äldre som till slut haft både tre och fyra telefonabonnemang att betala...
Så vad är ditt råd i såna här fall?
– Mitt råd är klart och koncist, att lägg på luren, när det ringer telefonförsäljare. Ni behöver inte vara trevliga eller artiga, för de är bara ute efter era pengar. Ofta siktar de in sig på äldre personer och invandrare som är dåliga på svenska språket. Så lägg på luren, är mitt råd.
Wiweka Howell tog även upp problemet med bluffakturor som dyker upp då och då och hon informerade också om vad man kan tänka på när man köper en begagnad bil och likadant vad man ska tänka på när man anlitar hantverkare.
Hon berättade också om vilka regler som gäller när man vill ångra ett köp och att de här reglerna även gäller rea-varor, vad än affärerna säger.
Lars Hammarlund, sekreterare hos PRO Finspång, var mycket nöjd med all information som konsumentrådgivaren Wiweka Howell, lämnade under månadsmötet:
– Det är mycket skriverier i tidningar och även i tv, om att äldre människor blir upplurade på olika sätt, vare sig det handlar om telefonförsäljning eller något annat.
– Det senaste jag såg var ett inslag i tv-programmet Plus, där man berättade om hur försäljare försöker lura äldre att köpa saker.
Han poängterade också att han hoppas Finspångs kommun är rädda om den här servicen som invånarna kan få via en konsumentrådgivare:
– Det har visat sig att många kommuner runt om i Sverige, tar bort den här tjänsten som konsumentrådgivare och försvinner därmed från kommunernas åtaganden.
– Men jag hoppas verkligen att Finspångs kommun behåller den här servicen och informationen, som man kan få via en konsumentrådgivare, fastslog Lars Hammarlund.
Som avslutning på månadsmötet bjöd duon ”HK” från Boxholm och Mjölby, på en musikalisk upplevelse med musik av Cornelis Vreeswijk, kryddat med historier om den folkkäre artisten.