Det var strax innan klockan 01.00 som polisen larmades om händelsen. På platsen mötte de en kvinna i 65-årsåldern som förklarade att hon blivit uppringd av någon som utgav sig för att ringa från ett energiföretag. Bedragaren ska då fått kvinnan att lämna ut bankuppgifter och därefter ska minst 100 000 kronor försvunnit från hennes konto.
– Hon var ledsen och chockad, och det förstår man ju. Tyvärr så är hon inte ensam. Det här sker ju ganska ofta tyvärr, säger Angelica Israelsson Silfver, polisens presstalesperson.
Polisen har i nuläget ingen misstänkt i ärendet.
– Vi får titta om det på något sätt går att spåra vem det är som har ringt och i så fall var ifrån. Eller om man kan titta var pengarna har försvunnit. Men de här ärendena är svårutredda, speciellt när bedragaren inte fysiskt varit på plats.
Angelica Israelsson Silfver förklarar att det är viktigt att komma ihåg att vara skeptisk om någon ringer och utger sig för att komma från en statlig myndighet eller liknande.
– Man ska påminna sig själv om att seriösa banker eller statliga myndigheter inte jobbar så. Det bästa är att inte lämna ut några bankuppgifter, kontouppgifter eller liknande alls över telefon, säger hon och fortsätter.
– Ibland kan bedragarna vara duktiga och kanske veta ditt personnummer, din hemadress eller andra detaljer, men då ska man komma ihåg att sådana uppgifter går att få fram via internet. De är också ofta ganska charmiga och övertygande. Mitt bästa tips är att lägg på luren.