Kort betalning retar kund
Bert Jäderén blev minst sagt förvånad när han öppnade dagens post. Fakturan från Vattenfall hade ett oväntat närstående förfallodatum. Nu är han kritisk till hur statliga företag får ta betalt hur de vill.
Rent ekonomiskt påverkas han inte själv. Men han tänker på alla som kanske inte har marginaler att klara av en större räkning med kort varsel.- Det kan vara svårt att planera sin ekonomi med korta tidsfrister. Vattenfall verkar tro att kunderna kan få fram pengar hur fort som helst, säger han.Håller med kunderna
På Vattenfall håller man till viss del med kunderna. - Vi stoppar inte under stolen med att vi minskar betalningsfristen för att få ett starkare kassaflöde, säger Sigge Eriksson, ansvarig för privatmarknadsförsäljning på Vattenfall.Nu kommer dessutom ytterligare en omställning. De kunder som har enmånadsfaktura får dubbla räkningar i juni månad.- Förra året ändrades konsumentlagstiftningen och betalningsvillkoren kunde då justeras. Vi valde att senarelägga ändringen för våra kunder med anledning av den kalla vintern som var, säger Sigge Eriksson.Han hoppas också att kunder, som stöter på problem med att betala en faktura i tid, hör av sig till Vattenfalls kundtjänst.- Vi försöker alltid vara tillmötesgående och hjälpa kunder som kanske inte kan betala i tid. Det viktiga är att höra av sig innan förfallodatum, säger Sigge Eriksson.
Innan omställning: Den el som förbrukades i april månad, fakturerades i mitten på maj och ska betalas i slutet på juni.Efter omställning: Den el som förbrukades i maj faktureras i början på juni och ska betalas i slutet på juni.Det innebär att Vattenfalls kunder får dubbla räkningar i juni eftersom både april och maj månads förbrukning ska betalas i slutet på juni. Efter denna dubbelfaktura kommer den el man förbrukat en månad att betalas månaden efter.Omställningen påverkar inte kunder som har andra betalningsintervaller på sina fakturor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!