Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kort betalning retar kund

Bert Jäderén blev minst sagt förvånad när han öppnade dagens post. Fakturan från Vattenfall hade ett oväntat närstående förfallodatum. Nu är han kritisk till hur statliga företag får ta betalt hur de vill.

FINSPÅNG2010-06-22 03:00
Elräkningen kom den 21 juni. Den ska vara betald innan den sista juni.- Nio dagar innan den förfaller är alldeles för kort tid. Tänk på alla som är på semester när räkningen kommer. Hur ska de hinna få iväg den i tid, säger Bert Jäderén, boende i Regna.Tidigare har han haft 30 dagar på sig att betala. En mer skälig tid enligt Bert Jäderén.- Klart att det är bra för företagen att få betalt snabbt, men man borde tänka på kunderna i stället för på sina pengar, säger han.Svårt att planera
Rent ekonomiskt påverkas han inte själv. Men han tänker på alla som kanske inte har marginaler att klara av en större räkning med kort varsel.- Det kan vara svårt att planera sin ekonomi med korta tidsfrister. Vattenfall verkar tro att kunderna kan få fram pengar hur fort som helst, säger han.Håller med kunderna
På Vattenfall håller man till viss del med kunderna. - Vi stoppar inte under stolen med att vi minskar betalningsfristen för att få ett starkare kassaflöde, säger Sigge Eriksson, ansvarig för privatmarknadsförsäljning på Vattenfall.Nu kommer dessutom ytterligare en omställning. De kunder som har enmånadsfaktura får dubbla räkningar i juni månad.- Förra året ändrades konsumentlagstiftningen och betalningsvillkoren kunde då justeras. Vi valde att senarelägga ändringen för våra kunder med anledning av den kalla vintern som var, säger Sigge Eriksson.Han hoppas också att kunder, som stöter på problem med att betala en faktura i tid, hör av sig till Vattenfalls kundtjänst.- Vi försöker alltid vara tillmötesgående och hjälpa kunder som kanske inte kan betala i tid. Det viktiga är att höra av sig innan förfallodatum, säger Sigge Eriksson.

Innan omställning:
Den el som förbrukades i april månad, fakturerades i mitten på maj och ska betalas i slutet på juni.Efter omställning: Den el som förbrukades i maj faktureras i början på juni och ska betalas i slutet på juni.Det innebär att Vattenfalls kunder får dubbla räkningar i juni eftersom både april och maj månads förbrukning ska betalas i slutet på juni. Efter denna dubbelfaktura kommer den el man förbrukat en månad att betalas månaden efter.Omställningen påverkar inte kunder som har andra betalningsintervaller på sina fakturor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om