T-korsningen vid Kolstad har varit ett ständigt bekymmer, inte bara för Siemens som med 2600 anställda uttryckt stor oro för de 800 jobbpendlarna. I en skrivelse av Hans Holmström, vd på Siemens, till länsstyrelsen och Trafikverket har företaget krävt en säkrare korsning.
Fler än pendlarna anser att trafiklösningen vid Svärtinges norra av- och påfart är en riskfaktor.
Svärtingebon Göran Hjelte har i snart två års tid pratat med busschaufförer, Trafikverket och länsstyrelsens tjänstemän om plankorsningen.
– Jag förstår inte varför det inte går att sätta upp en 70-skylt som det är vid Rejmyre eller vid Risinge kyrka. Alla trafikanter håller farten utmärkt där.
Några hundra meter före korsningen, i riktningen mot Norrköping, står det en 100-kilometersskylt. Vägen är enfilig och lutar utför.
– Kurvan är tvär, du måste bromsa in rejält för att kunna ta svängen med bilar bakom. Många lägger sig på tutan, de har precis sett hastighetsskylten, säger Göran Hjelte.
För de som ska svänga in på riksväg 51 från Svärtinge är den höga hastigheten i det andra körfältet en lika stor risk.
Speciellt i vinterväglag.
– Det hjälper inte att du ser fordonen som kommer från Norrköping tidigt, den höga farten, ofta över den godkända, gör att de snabbt ligger för nära om du gjort en vänstersväng. Är det halt också och du står och slirar i backen innan du kommer in på 51:an kan vad som helst hända, säger Göran Hjelte.
Sex olyckor finns registrerade de senaste åren, i 500 meters riktning väster och öster om korsningen på riksväg 51. I februari 2021 ska två nya olyckor läggas till den statistiken.
Några dödsolyckor har inte skett.
– Men jag är rädd varenda gång jag ska svänga ut. På vintrarna chansar jag inte, då tar det tid att komma ut på vägen. Det är få luckor och det bildas kö bakom då, säger Göran Hjelte.
Han anser, att korsningen som ligger inom Finspångs kommun, i första hand behöver en sänkning av hastigheten eller någon form av rondell. Dessutom menar Göran Hjelte att av- och påfarten kommer bli ett växande problem i framtiden genom Norrköpings exploatering av Svärtinge skogsbacke och Östra Ryssnäs.
– På sikt kommer förmodligen hela det här området att bebyggas, säger Göran Hjelte och sveper med handen mot Glan.
– Då lär knappast den här korsningen bli mindre trafikerad än vad den är nu.