Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Positiv start för nya kontoret: "Sparar flera timmar"

Starten för Statens servicecenter har varit en fullträff. Personalen får många positiva reaktioner på att myndighetskontakterna nu går att få på hemmaplan. "Det går snabbare att åka hit än att ringa och sitta i telefonkö", säger Erik Johansson, Doverstorp.

Servicehandläggaren Niclas Warg lyssnar och vägleder Tmadour Sulyman Awad vidare till arbetsförmedlingen.

Servicehandläggaren Niclas Warg lyssnar och vägleder Tmadour Sulyman Awad vidare till arbetsförmedlingen.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2022-10-29 08:00
undefined
Servicehandläggaren Niclas Warg lyssnar och vägleder Tmadour Sulyman Awad vidare till arbetsförmedlingen.

Det var i mitten på oktober som myndighetskontoret invigdes. Tre servicehandläggare finns på plats i de nya lokalerna i Finspångs centrum för att ge kommunens invånare och företagare information och vägledning från olika myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Ambitionen är att fler myndigheter på sikt ska in i den tidigare banklokalen.

– Det har varit bra tryck här ända sedan öppningsdagen. Sammantaget kan vi nog räkna in 100 besökare de här första dagarna, berättar servicehandläggaren Niclas Warg, som har hjälp av kollegorna Rouayda Dawoud och Helene Oppelt på kontoret.

Hasan och Senija Besic är först i kön när tidningen tittar förbi. Hasan efterlyser ett pensionsbesked efter sina yrkesår i Slovenien.

– Det är bra att vi slipper åka in till Norrköping för få svar på våra frågor. Vi väntar fortfarande på svar från slovenska myndigheter men har begärt snabbare handläggning, för att skynda på ärendet, säger Senija.

undefined
Nöjda. Senija och Hasan Besic berömde personalens snabbhet när de besökte Statens servicecenter i Finspång.

Båda trivs i Finspång där det för det mesta är nära till jobb, butiker och samhällsservice. Paret kom till Finspång redan 1993.

– Jag hoppas att myndigheterna i Slovenien löser det här med min pension. Jag skickar papper men får inga svar, utvecklar Hasan.

Tmadour Sulyman Awad söker arbete inom förskolan. Av Niclas Warg fick hon beskedet att ta ny kontakt med hennes platsförmedlare.

– Jag är nöjd med hjälpen. Jag sparar flera timmar på att inte behöva åka fram och tillbaka till Norrköping, säger hon.

undefined
Helene Oppelt, en av tre servicehandläggare på kontoret.

Erik och Britta Johansson från Doverstorp hade ett skatteärende hos myndighetskontoret. Uppdraget var avklarat på ett par minuter.

– Det gick fort utan att vi behövde stå i kö. Vi behövde bara lite hjälp att förtydliga några siffror. Jämfört med att ringa är det stor skillnad. I telefon får man ofta vänta länge på att komma fram. Nu fick vi besked direkt, säger Erik Johansson.

undefined
Servicehandläggaren Rouayda Dawoud förklarar att besökarna stöttas i att själva söka information på kontorets datorer.

Servicehandläggarna lyfter fram fördelarna med ett lokalt kontor: samlad kompetens, snabba besked och ett centralt läge.

– I första hand visar vi besökarna hur de själva kan söka information hos oss på våra datorer, säger Rouayda Dawoud.

– Folk sparar tid genom att komma till oss. På ett och samma kontor kan man få hjälp av fyra myndigheter, berättar Helene Oppelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!