Wiweka Howell har sedan våren 2016 arbetat på deltid med konsumentupplysningsfrågor i Finspång. Antalet ärenden har inte förändrats namnvärt sett till antalet. Däremot gäller dagens påringningar desto mer kvalificerade uppdrag.
Hon uppskattar att hon ombesörjer ett 100-tal ärenden varje år. Vissa månader ringer fem personer, andra ett tiotal. Tidsåtgången varierar kraftigt. Enkla frågor tar tio minuter att reda ut. Komplicerade ärenden upp till drygt 20 timmar.
– Förr kunde äldre berätta skräckärenden att de hade upp till sju olika mobiltelefonabonnemang och det fungerar förstås inte i längden. Men sedan skriftlighetskravet kom (2018) är det inget bekymmer längre. Andra ville fråga om avtal, vad som gäller för öppet köp eller veta mer om vad konsumentköpslagen innebär säger Wiweka Howell.
Idag vill folk ha hjälp med privatekonomin, skriva en stämningsansökan, fråga om hantverkare eller få goda råd för att driva processer i byggärenden som gått snett. I coronatider har Wiweka Howell fått ett par samtal om varför pengarna inte har betalats tillbaka trots att man köpte till en så kallad avbokningsgaranti när resan bokades.
Har kunden alltid rätt?
– Ja, oftast mot hantverkare när inte arbetet är fackmannamässigt utfört – det slarvas och i några fall är det underleverantörer som gjort jobbet vid tidsbrist. I många fall ska det sägas att flertalet också får hjälp.
Så här års brukar Sverige få besök av utländska företagare som erbjuder sina tjänster inom bygg, måleri och sanering. Wiweka Howell råder allmänheten att tacka nej. Risken att folk blir lurade är uppenbar, vilket historien visar.
– Oftast är det äldre människor som drabbas. De är snälla, godtrogna och litar blint på att ett handslag gäller. Tyvärr ser inte vardagen ut så längre. När de sedan blir lurade känner de sig dumma.
Hon återkommer flera gånger till vikten av skriftliga avtal för att inte riskera att ord står mot ord.
– Det har hänt att arbete blivit mycket dyrare än vad man muntligen kommit överens om eller att jobben till och med aldrig färdigställts. Slutpriset ska alltid anges på avtalet, säger Wiweka Howell.
Hon menar att samhällsklimatet blivit hårdare. Fler företag sätter sig på tvären, vill inte gå kunden till mötes och ärendena tas till Allmänna Reklamationsnämnden. De oseriösa vägrar även ofta att följa rekommendationerna.