Konkurrensen knappast o-Lidlig för NÖK och ICA
Tappad omsättning, men på ICA supermarket är kunderna redan på väg tillbaks.
Nytt i Finspång. Olidlig konkurrent eller nyhetens behag? Än är det kanske för tidigt att säga bestämt.
Foto:
Men för två veckor sedan började han märka att kunderna kommer tillbaka.
- Det verkar som att de tröttnat på att inte hitta allt på samma ställe. Handlar man på Lidl måste man handla på ett ställe till. Vi har mellan 7 000 och 8 000 artiklar, på Lidl har man ungefär 1 000 artiklar. Man vill helt enkelt få med allt från samma ställe när man handlar, säger Jan Andersson.
Färskt är receptet
Det som han märker at man har tappat extra i försäljning är vissa drycker. Däremot har försäljningen av frukt och grönt ökat.
- Det är på färskvaror som vi ska bli ännu bättre, sånt som inte Lidl har, säger Jan Andersson.
Lennart Thelberg är tf vd på NÖK och han har märkt av Lidls etablering både på Viberga och på Bergslagshallen.
- En ny aktör känner man altid av, det märks för kakan blir inte större. Vi har tappat i omsättning, men mindre än vad vi räknat med.
På Bergslagshallen handlar färre kunder, men de som handlar handlar desto mer.
Respekt
Även om omsättningen minskat mindre än beräknat känner Lennart Thelberg alltid respekt för sina konkurrenter oavsett vilka de är.
- Vi har genomfört prisanpassningar och vi följer prissättningen hos både Lidl och övriga konkurrenter, säger Lennart Thelberg.
Han tror dock att det måste gå minst ett halvår, med många vanliga "oxveckor" för att man ska kunna se en riktig trend. Att Lidl redan nu skulle nått sin topp tycker han inte att man ska vara för säker på.