– Ja jag har har ju bara jobbat här i sju dagar, så mycket handlar just nu om att ta reda på hur det fungerar här, slår Setareh Yousefi fast, när hon tar emot i kommunhusets entré för en intervju.
Det är ändå en rutinerad kommunikatör ,som några minuter senare slår sig ner vid ett bord i arbetsrummet, även om Finspångs kommun är en ny arbetsplats för henne.
Redan på gymnasiet, valde Setareh Yousefi inriktning samhäll/media.
– Men då hade jag nog egentligen inte tanke på att jobba med det här, jag tyckte mest att utbildningen verkade bred och bra, säger hon.
Setareh Yousefi är född i Kalifornien och kom till Sverige och Norrköping som elvaåring. Efter att ha gått i förberedelseklass ett par månader tyckte läraren at det var dags för henne att börja i ”vanlig” klass.
– Jag kunde inte ett ord svenska när jag kom, men jag var så motiverad att lära mig så det var nog därför det gick så snabbt, säger hon.
Efter gymnasiestudierna på Kungsgårdgymnasiet bar det i väg till Södertörn högskola. Inte helt förvånande kanske, valde Setareh Yousefi att plugga journalistik och multimedia i tre år. Därefter fick hon jobb som projektledare i Västerås stad och efter det som webbredaktör där. När det vikariatet gått ut fortsatte hon på samma bana. Den här gången var arbetsgivaren Sveriges Radio, där hon jobbade åtta månader som webbredaktör och webbutvecklare med ansvar för P3.
– Jag pendlade från Norrköping, både till Västerås och Stockholm, och det gick bra, konstaterar hon.
Men det blev betydligt närmare när det var dags för nästa jobb. Den här gången i form av en tillsvidareanställning inom Norrköpings kommun, där hon var kommunikationsansvarig för vård- och omsorgskontoret i fem år. Därefter tog hon steget över till tekniska kontoret, där hon blev kvar i två år.
Setareh Yousefi hann även med att jobba som kommunikationsstrateg på Statens geotekniska institut i Linköping och två år på migrationsverket innan annonsen dök upp om en ledig tjänst som kommunikationschef i Finspångs kommun.
– Jag kände mig lockad att söka en chefstjänst nu, jag hade en väldigt bra chef i Norrköping, som inspirerade mig. Dessutom hade jag fått en mycket positiv bild av Finspångs kommun, av folk som jobbat här och som fortfarande gör det, säger hon.
– Jag har en känsla av att det här är en kommun som vill någonstans, kommunen är utvecklingsinriktad, precis som jag, tillägger hon.
En av de mer konkreta uppgifter som Setareh Yousefi kommer att ta tag den förändring som ska göras kring receptionen och växeln i kommunhuset.
– Det ska bli en kundtjänst, där syftet är att var mer tillgänglig för dem som behöver hjälp. Men det handlar inte nödvändigtvis om ökade öppettider, säger hon.
Att få till en bra dialog med kommuninvånarna är något som Setareh Yousefi har stort fokus på.
–Jag vill uppmuntra och underlätta för människor där ute att höra av sig. Det ska vara enkelt. Jag tycker också att det är viktigt att ge cheferna stöd så att de har mer kommunikation i sitt tänk, både gentemot anställda och utåt. För kommunikation berör verkligen alla, det är en kärnfråga, säger hon.