Endast 27 procent av eleverna på SFI i Finspång fick betyg under förra läsåret, 2022/2023. För att få en förändring vill de styrande politikerna (S+C+L) att SFI-eleverna ska lära sig det svenska språket mer ute hos företag i kommunen.
– Varför eleverna slutar och inte genomför sin utbildning på SFI består av tusen olika anledningar, men en stor anledning är brist på motivation. Vi vill att varje elev på SFI ska vara kopplad till en arbetsplats från början. Det viktiga är inte att eleven lär sig vad fjäril heter på svenska, det är viktigare med bromsa och parkera och liknande ord, säger utbildningsrådet Mikael Wallin (L).
Han fortsätter:
– Vi har tittat på hur Trelleborgs kommun arbetar med det här och de har en större genomströmning av elever som går klart utbildningen. Det är ingen hjärnforskning att är du ute i samhället mer så lär du dig prata.
Men finns det företag som är villiga att ta emot fler elever under längre tid?
– Det är det som är haken. Företagen måste bli bättre på att ta emot. Våra verksamheter inom vård- och omsorg måste bli bättre på att ta emot elever, eftersom vi "skriker" efter personal. Skolan måste också bli bättre på att ta de rätta kontakterna, menar Mikael Wallin.
Hanna Zourob, 34, ursprungligen från Palestina, där hon arbetade som ingenjör, Nisreen Jaloull, 43, från Syrien, där hon var hemmafru och Manal Ferman, 44, från Irak, lärare i sitt hemland, studerar på SFI i Finspång och har redan nu en del av sin utbildning på arbetsplatser.
– Jag är två dagar i veckan på min arbetsplats och resten i skolan, berättar Hanna.
– Det finns en kombination av utbildning på företag och i skolan redan i dag. Vi som lärare skulle kanske kunna vara med på företagen och hjälpas åt. Att sitta i skolbänken med bara teori hela dagarna tror jag inte är hållbart, utan det är kombinationen av teori och praktik som ger bra resultat, säger läraren Maria Aspfors.
De tre utbildningar som finns på SFI i Finspång är stödassistensutbildning, köksutbildning och industriutbildning.
– Efter två månader SFI bara i skolan, så kom jag ut på praktik på ett företag. Det var mycket svårt i början med språket, men nu går det bra. Jag lär mig att svetsa och svarva, förklarar Manal.
Vad tror ni om mer praktik på företag och lära sig svenska den vägen?
– Det tror jag är jättebra för språkutvecklingen. Det blir mer naturligt att lära sig om man måste prata svenska på arbetsplatsen, säger Hanna.
Hur viktigt är det att lära sig det svenska språket?
– Det är nyckeln till allting, säger Nisreen.
Hanna Zourob, Nisreen Jaloull och Manal Ferman har alla arabiska som modersmål.
Hur ser det ut på hemma, vilket språk pratar ni där?
– Det blir mycket arabiska. Det är viktigt att behålla vårt modersmål, säger Hanna.
– Vi blandar, både svenska och arabiska, säger Manal.
Helena Hellström är rektor för vuxenutbildningen där SFI ingår med 150 elever.
– Det stora problemet är att vi har svårt att hitta platser på företag när vi vill ha ut elever på praktik. Vi måste hitta nya vägar på samverkan för att lyckas, säger hon.
Vad behöver ni göra för att möta politikernas ambitionsnivå?
– Vi behöver sätta ner foten och marknadsföra oss bättre mot företag och ta mer kontakter. Kan andra kommuner ska vi också klara det här, säger Helena Hellström.