Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen startar hastighetsmätning

Kommunen får in många skrivelser från personer som tycker att bilar kört för fort i olika bostadsområden. Nu ska därför hastighetsmätningar göras på olika vägar i kommunen.

- Vi lägger ut en slang och mäter antal bilar, vilken sorts bilar och vilken hastighet de håller, förklarar Reine Hansson de mätningar som ska inledas nästa vecka.  
FOTO: TITTI OLOVSSON

- Vi lägger ut en slang och mäter antal bilar, vilken sorts bilar och vilken hastighet de håller, förklarar Reine Hansson de mätningar som ska inledas nästa vecka. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

FINSPÅNG2004-10-07 06:00
Till kommunen kommer det med jämna mellanrum in skrivelser från personer som vill att det ska vidtas åtgärder för att minska hastigheten på vägarna där de bor. I går berättade Folkbladet till exempel om Paula Lindström och hennes grannar på Orrspelsvägen som vill ha minskad hastighet där. I september berättade vi om Marjo K Karlsson som ansåg att det förkom buskörning och fortkörning på Övre Villavägen. För att ha ett underlag att utgå ifrån i fortsatta diskussioner ska kommunen nu mäta hastigheten på olika vägar i kommunen.
- Vi lägger ut en slang och mäter antal bilar, vilken sorts bilar och vilken hastighet de håller, förklarar Reine Hansson, kommunens handläggare i trafikfrågor.
- Vi gör så med jämna mellanrum och den här gången handlar de flesta ställen om sådana där folk anser att det körs för fort, fortsätter han.

Mätning nästa vecka
Mätningarna inleds nästa vecka och mätningen görs under en veckas tid på varje ställe. Den här gången kommer mätningar att göras just på ovan nämnda Orrspelsvägen och Övre Villavägen samt Sjöviksvägen och på en plats i Grytgöl.
Mätningen är en tjänst som köps från Linköping. Enligt de erfarenheter som Reine Hansson har från andra mätningar som gjorts så visar resultaten ofta att det inte körs för fort.
- Det handlar ofta om gamla villaområden där det är dåligt sikt och då uppfattar man att det körs för fort, säger Reine Hansson.

Minska framkomligheten
Han menar också att det inte är helt enkelt att vidta åtgärder för att sänka hastigheten om man skulle komma fram till att det finns behov av det. Att sätta upp någon typ av hinder kan till exempel minska framkomligheten för exempelvis sopbilar och utgöra ett problem vid snöröjning.
- Och för att man sänker hastigheten till 30 är det inte säkert att det följs och polisen har inte resurser att se till att det efterlevs, menar Reine Hansson.
Han berättar att det har skett en ökning i antalet skrivelser som rör sänkt hastighet som kommer in till kommunen.
- Det håller på att ske ett generationsskifte i de gamla villaområdena. Ju mer barnföräldrar, desto allvarligare ser man på det här, säger Reine Hansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om