Ida Lindfors är kultursamordnare i Finspångs kommun med inriktning på barn och unga. Just nu arbetar hon med ansökningen till Kulturrådet bidrag Skapande skola.
– Vi gör en extra satsning på främst en deltagande och skapande verksamhet när det gäller kultur i skolorna, säger Ida Lindfors.
Nycirkus är en av idéerna som finns för skoleleverna nästa läsår, med en särskild satsning för särskolan.
– Nycirkusen har en jättespännande pedagogik, det går ut mycket på samarbete, det är tillåtande, kreativt och lättillgängligt. Alla kan på något vis delta i en nycirkusövning, säger Ida Lindfors.
Redan nu i vår kommer högstadiet att få ett smakprov på nycirkus, när gruppen Sirqus Alfon har en föreställning i Kulturhuset.
Kommunen söker också bidrag för att låta Finspångseleverna arbeta med ett designspår som går ut på att återskapa. För lågstadieeleverna finns en idé om platsspecifik konst.
– Platsspecifik konst innebär att det kommer konstpedagoger till skolorna och arbetar med eleverna på plats i anslutning till skolan, det kan vara på skolgården eller i en skog, och man arbetar i ett skapande och konstnärligt tänk.
Ida Lindfors trycker på hur viktigt det är att alla skolor i kommunen erbjuds samma möjligheter vad gäller kulturutbud.
– Vi har en till ytan jättestor kommun och skolorna är ganska spridda. Men vi vill kunna erbjuda precis samma aktivitet, oavsett om du är en ytterskola eller om det är en skola beläget centralt i Finspång. Därför söker vi också bidrag specifikt för busstransporter.
Ett sätt att få alla skolorna delaktiga är att använda sig av kulturombud. Kommunen har tidigare haft ett kulturombud på några av skolorna, men sedan i höstas finns det ett vid samtliga av kommunens 13 grundskolor. Ombuden är lärare som är med på möten ungefär var sjätte vecka och pratar om kultur i skolan. Till exempel har eleverna fått komma med förslag på kulturaktiviteter som de vill göra, något som ombuden tagit med sig till mötet när planeringen för kommande läsår diskuterats.
– Kulturombuden innebär en fantastisk möjlighet, för då får vi en direktkontakt med eleverna, säger Ida Lindfors.
Hon har tillsammans med bland annat kulturombudsgruppen tagit fram några ledord, som kommunen och skolorna ska jobba efter när det gäller skapande skola-projektet. Det övergripande temat är framtidstro där underrubrikerna är identitet, tolerans och hållbarhet.
– Vi känner att det ryms ganska mycket i de här begreppen, men huvudsaken är att vi har ett gemensamt tema att jobba efter. Hållbarhet till exempel är något som är jätteviktigt och som går in i många andra delar och inte bara kulturen, som skola, utbildning och även vardag.