Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen drabbas ekonomiskt om busslinjer försvinner

Östgötatrafikens förslag på busslinjer som tas bort innebär ökade kostnader för kommunen. "Förslaget får ekonomiska konsekvenser som inte är kul för oss", säger miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).

"Om förslaget drivs igenom får vi ökade kostnader på närmare 400 000 kronor per år för utökad skolskjuts. Det här förslaget får ekonomiska konsekvenser som inte är kul för oss, säger miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).

"Om förslaget drivs igenom får vi ökade kostnader på närmare 400 000 kronor per år för utökad skolskjuts. Det här förslaget får ekonomiska konsekvenser som inte är kul för oss, säger miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).

Foto: Magnus Johansson

Finspång2021-12-17 09:30

Östgötatrafikens utredning gällande förändringar för landsbygdstrafiken innebär att kostnader flyttas över till Finspångs kommun. Den förändrade linjedragningen, som främst handlar om Borggård, Skönnarbo och Hävla innebär att kommunen får ökade kostnader.

– Om förslaget drivs igenom får vi ökade kostnader på närmare 400 000 kronor (380 000 kronor) per år för utökad skolskjuts. Det här förslaget får ekonomiska konsekvenser som inte är kul för oss, säger Hugo Andersson.

undefined
"Om förslaget drivs igenom får vi ökade kostnader på närmare 400 000 kronor per år för utökad skolskjuts. Det här förslaget får ekonomiska konsekvenser som inte är kul för oss, säger miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).

Han nämner barn som bor i vissa av dessa områden och som måste transporteras till och från skolan.

– Att bussen till exempel inte ska gå vidare mot Hävla är inte bra. Kommunen har redan fått ökade kostnader på grund av Östgötatrafikens nedläggningar av linjer på landsbygden sedan 2016.

Förändringen medför också att trafiksäkerhetshöjande åtgärder i en del områden behöver ses över, vilket kan leda till investeringskostnader. 

Den ökade kostnaden är drygt 1 500 000 kronor för 2021, sedan tillkommer cirka 380 000 kronor per år från 2023, om förslaget genomförs.

– Vi har lämnat in ett yttrande. En del saker i förslaget tycker vi är bra, en del mindre bra. I dag är det rörigt när skolbussarna kommer in till Finspång. En del elever ska till Nyhemsskolan, en del ska till Grosvadsskolan. Enligt förslaget kommer tätortstrafiken när det gäller den här biten bli bättre framöver, konstaterar Hugo Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!