Den massiva kritiken från företagare i Finspång har landat i kommunhuset.
– Jag är den förste att beklaga att det är den upplevelsen som företagare har fått. Det är inte så vi som kommun ska jobba, vi måste bli mycket bättre på det området, säger Johan Malmberg när vi möter honom och Helene From, chef samhällsbyggnad, där bland annat den hårt kritiserade bygg- och miljöenheten ingår.
Båda tycker att SKR:s undersökning Insikt är nedslående läsning för Finspångs kommun.
– Ja, den undersökningen är extra viktig eftersom den är kopplad direkt till företagarnas upplevelse. Det är helt enkelt för dåligt och vår absoluta ambition är att bli mycket bättre, framhåller Johan Malmberg.
Varför har det blivit på det här sättet?
– Det beror på en rad olika saker. En förklaring är pandemin, som gjort att vi förlorat mycket av den fysiska närvaron när vi arbetat mer digitalt. Vi har tappat en hel del rutinerad personal som varit kända av företagarna. Det tar tid att bygga relationer och personalomsättningen har varit väldigt hög. Tillväxt Finspång är fortfarande tänkt som en plattform, där kommunen och näringslivet möts på ett naturligt sätt. Arbetet där har också bromsats upp av pandemin. Vi vill fortfarande starta ett Coffice i Tillväxt Finspångs lokaler där vi flyttar ut handläggare från kommunhuset, där de möter företagare med sina frågor, berättar Johan Malmberg.
Finns det fler skäl till företagarnas missnöje?
– Det har kommit in fler bygglovsärenden än normalt och vi har haft fler detaljplaner att arbeta med än vanligt, vilket är bra och roligt. Men det har också gjort att bygg- och miljöenheten legat tight till resursmässigt. Digitaliseringen i pandemin blev inte helt lyckad och nu har vi ändrat på det och arbetar mer muntligt för att minska missförstånd och det blir en rakare kommunikation, säger Helene From och fortsätter:
– Vi måste som kommun helt enkelt bli bättre. Vi har internt arbetat med att sätta en tydligare struktur, för att minimera tidsspillan. Vi kommer att kommunicera på ett enklare sätt och arbetar också med personalen för att stärka dem i servicefunktionen. Att identifiera de vanligaste frågorna vi inte ger bra svar på och lära oss att ge bra svar på dem är en viktig pusselbit.
Annonsen för den företagslots som ska anställas till hösten ligger nu ute och är något som både Johan Malmberg och Helene From sätter stora förhoppningar på.
– Den personen ska vara "kitet" mellan företagarna och tjänstemännen. Lotsen är den person som håller företagens ärende levande och ser till att du som företagare vet var i processen du befinner dig. I det korta perspektivet är det lotsen som kommer att vara lösningen, säger Johan Malmberg.
Vad får en tjänsteman på bygg- och miljöenheten göra? Får hen lämna råd till en företagare hur den ska göra för att en bygglovsansökan ska bli rätt från början?
– Man får hjälpa till och vara konsultativ, däremot är vi inte projektörer. Vi behöver jobba med den biten och bli mer tillmötesgående och rådgivande, säger Helene From.
Finns det någon risk med att företagslotsen kommer att få sin lön av kommunen?
– Nej, lotsen rapporterar direkt till mig och alla mina chefer ser det här som en möjlighet, förklarar Helene From.