Efter att kommunstyrelsen tog beslut om att pausa nationella programmen på Bergska gymnasiet har debatten rasat. I en krönika i Folkbladet kritiserade krönikören Anna Hellerstedt kommunens utbildningschef Eva Svensson för att hon inte besökt skolan i den omfattning som hon förväntade sig av en utbildningschef. Eva Svensson svarade i en artikel i Folkbladet att hon varit ute i verksamheten innan hon tillträdde sin tjänst.
Johan Persson är kommundirektör i Finspång och utbildningschefens chef. Folkbladet ringde upp honom för att tala om den ilska som beslutet om Bergska har lockat fram.
– Jag förstår verkligen att beslutet väcker känslor. Det är inget beslut som man vill ta. Men samtidigt har vi att beakta att söktrycket till de här programmen inte har varit så stort som det skulle behöva vara. Och problemen är inte nya. Det har varit så att nationella program på Bergska har pausats tidigare, säger han.
Utbildningschefen har fått kritik för att hon inte varit ute i verksamheten. Kommentar?
– Jag vet att hon varit ute i verksamheten innan hon började. Hon har bra insikt i verksamheten. Sen är det omöjligt att träffa alla, säger Johan Persson.
Har du varit ute i verksamheten och träffat personal på Bergska?
– Jag har träffat vissa lärare och varit med på lektioner. Men jag har förstås inte träffat alla. Samtidigt har jag försökt vara så öppen som möjligt och bjudit in till att ställa frågor. Men det är alltid så att finns fler frågor. Det respekterar jag. Men som sagt. Vi har försökt låta så många som möjligt ställa frågor.
Hur ser framtiden ut för Bergska?
– Den ska utredas. Men jag vill verkligen säga att jag hade önskat att fler Finspångsungdomar valt utbildningar på skolan. Det finns fördelar med små elevgrupper. Fler elever får chans att synas. Samtidigt är det en kostnadsfråga.
Johan Persson konstaterar att det inte tycks vara så att ungdomar söker utbildningar efter vad den lokala arbetsmarknaden efterfrågar. Så här svarar han på frågan om det går att ändra på det.
– Det har alltid varit så att unga söker efter vad de vill jobba med och inte efter var det finns jobb. Det är i grunden positivt för eleven ska orka läsa den gymnasieutbildning som hen väljer. Hur man ska få unga att tänka annorlunda vet jag inte. Men jag tänker att det är något som hela lokalsamhället måste jobba med.