Nationella prov genomförs i årskurs 3, 6 och 9 i grundskolan samt i vissa kurser på gymnasial nivå. De nationella proven ska fungera som ett stöd för läraren.
Syftet med proven är i huvudsak att stödja en likvärdig, rättvis bedömning och betygssättning. Dessutom ska de bidra till att ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapskraven uppfylls.
I klass 3 A på Storängsskolan i Finspång har kunskapskraven uppfyllts till fullo.
Samtliga 23 elever har klarat samtliga åtta delprov i svenska och sju delprov i matematik vid de nationella proven.
– De är väldigt ambitiösa och intresserade av att lära sig. Jag har haft förmånen att följa klassen i tre år och det är trevligt att se hur de utvecklats under åren, säger klassläraren Lena Karlsson.
Hon har arbetat som lärare i cirka 25 år och påpekar att det klassen lyckats med är ytterst sällsynt.
– Jag tror inte ens att jag hört talas om det förut. Man blir väldigt glad å deras vägnar, säger Lena Karlsson.
Nioåringarna Jennifer Ackeryd och Molly Wastesson är två av eleverna i den framgångsrika klassen.
– Proven var ganska enkla, fast roliga. Svenskaprovet var lite svårare än matten, säger Jennifer Ackeryd.
Både Molly och Jennifer tycker att matte är favoritämnet.
– Matte är roligt. Man lär sig så mycket. Jag tycker om att rita med linjal, räkna och såna saker, säger Molly Wastesson.
Varför tror ni att hela klassen lyckades så bra vid de nationella proven?
– För att vi har en så bra fröken. Hon är jättesnäll och lär oss mycket. Hon förklarar bra och blir aldrig arg, säger Jennifer och Molly.
Läs mer i fredagstidningen