Vi har tidigare berättat om planerna på att lägga ned linjer på landsbygden. Kommunen oroade sig för att det skulle leda till ökade kostnader då skolskjuts måste sättas in på fler sträckor. Borggårds bruks vd Jens Zetterstedt menade att det kommer att påverka deras tillväxt.
Oron har lett till justeringar och nyligen beslutade Region Östergötland om de nya dragningarna. Fyra linjer på Finspångs landsbygd berörs av förändringarna som införs kommande sommar.
Samtidigt som vissa hållplatser tas bort – och en ort mister sin linjetrafik – kommer flera andra att trafikeras även på söndagar med det nya upplägget.
– Som helhet har det här inneburit en förstärkt trafik för landsbygdsdelen, menar Julie Tran (C), ordförande för Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.
Nuvarande linje 413 och 414 slås samman till en ringlinje där bussen går sträckan Finspång–Sonstorp–Hällestad–Ljusfallshammar–Grytgöl och tillbaka till Finspång igen, via riksväg 51.
Linjen kommer inte att trafikera Skönnarbo, reseunderlaget norr om Ljusfallshammar ansågs vara för lågt.
– Vi såg inte att resandet ökade där. Vi har i dialog med kommunen kommit fram till att det är bättre att göra en ringlinje. Då kan vi fortfarande täcka de här ytorna, men i stället för två linjer skapar man ett enklare upplägg för resenären.
Det kommer alltså vara samma ytor som täcks, men av en buss?
– Ja, och nu går den också vidare till Finspångs station. Samtliga linjer kommer att passera stationen, som blir en väldigt viktig knutpunkt. Genom att vi har slagit samman de här två linjerna, 413 och 414, så har vi kunnat öka turutbudet något till Ljusfallshammar, Grytgöl och Hällestad. Dessutom kommer de här också att få söndagstrafik, något som i dag saknas.
Hur blir det med Borggård då? Jo, det blir en morgon- och en eftermiddagstur, främst anpassad efter skoltiderna i Finspång.
Linjerna 416 och 417 får en annan dragning med färre hållplatser.
– Hävla kommer inte att få någon linjetrafik, utan närtrafik i stället. Det var väldigt få resande och vi såg ingen potential till ökat resande.
Närtrafik innebär att resande kan boka resor under vissa tider på dygnet från vissa hållplatser till vald adress. Resan görs med mindre bussar eller taxibilar och planeras med annan beställningstrafik.
Linjen i Rejmyre kommer att få söndagstrafik.
Det senaste åren har rubrikerna om nedlagda linjer på landsbygden varit många. Julie Tran förklarar att det inte handlar om färre turer på landsbygden, men omprioriteringar som gör att vissa orter blir utan buss.
– Vissa landsbygdsorter har fått mer och andra lägre utbud. Vi flyttar resurserna.
Som hon ser det finns det tre vinster med det nya upplägget i Finspång: snabbare resor, högre turutbud och en taktfasthet.
– Det blir enklare, just det här med ringlinjen och att det finns färre linjevarianter. Nu blir vi samma oavsett var på Finspångs landsbygd man bor. Det blir också mindre skiljaktigheter i tidtabellen.
Vad har avgjort vilka hållplatser som tagits bort?
– Oftast handlar det om att man ser att det kanske är väldigt få som utnyttjat dem, men kanske också att den är nära en annan hållplats.
Hur nära är nära på landsbygden?
– Det har jag inte i huvudet, men det är flera faktorer som avgör när vi väljer hållplatser, säger Julie Tran.