Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så förändras turerna på landsbygden efter kritiken

Förslagen möttes av kritik och oro. Nu har beslut fattats om hur kollektivtrafiken kommer att dras i kommunen. "Som helhet har det här inneburit en förstärkt trafik för landsbygdsdelen", anser Julie Tran (C).

Den nya ringlinjen 415 kommer köras medurs och sedan vidare till Finspångs station via riksväg 51. Julie Tran (C) ser flera fördelar med upplägget.

Den nya ringlinjen 415 kommer köras medurs och sedan vidare till Finspångs station via riksväg 51. Julie Tran (C) ser flera fördelar med upplägget.

Foto: Östgötatrafiken, Jasmine Hübinette, Victor Bomgren

Finspång2022-10-12 20:40

Vi har tidigare berättat om planerna på att lägga ned linjer på landsbygden. Kommunen oroade sig för att det skulle leda till ökade kostnader då skolskjuts måste sättas in på fler sträckor. Borggårds bruks vd Jens Zetterstedt menade att det kommer att påverka deras tillväxt.

Oron har lett till justeringar och nyligen beslutade Region Östergötland om de nya dragningarna. Fyra linjer på Finspångs landsbygd berörs av förändringarna som införs kommande sommar.

Samtidigt som vissa hållplatser tas bort – och en ort mister sin linjetrafik – kommer flera andra att trafikeras även på söndagar med det nya upplägget.

– Som helhet har det här inneburit en förstärkt trafik för landsbygdsdelen, menar Julie Tran (C), ordförande för Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

undefined
Den nya ringlinjen 415 kommer köras medurs och sedan vidare till Finspångs station via riksväg 51.

Nuvarande linje 413 och 414 slås samman till en ringlinje där bussen går sträckan Finspång–Sonstorp–Hällestad–Ljusfallshammar–Grytgöl och tillbaka till Finspång igen, via riksväg 51.

Linjen kommer inte att trafikera Skönnarbo, reseunderlaget norr om Ljusfallshammar ansågs vara för lågt.

– Vi såg inte att resandet ökade där. Vi har i dialog med kommunen kommit fram till att det är bättre att göra en ringlinje. Då kan vi fortfarande täcka de här ytorna, men i stället för två linjer skapar man ett enklare upplägg för resenären.

Det kommer alltså vara samma ytor som täcks, men av en buss?

– Ja, och nu går den också vidare till Finspångs station. Samtliga linjer kommer att passera stationen, som blir en väldigt viktig knutpunkt. Genom att vi har slagit samman de här två linjerna, 413 och 414, så har vi kunnat öka turutbudet något till Ljusfallshammar, Grytgöl och Hällestad. Dessutom kommer de här också att få söndagstrafik, något som i dag saknas.

Hur blir det med Borggård då? Jo, det blir en morgon- och en eftermiddagstur, främst anpassad efter skoltiderna i Finspång.

undefined
Linje 416 och 417 får färre hållplatser. 413 och 414 slås ihop till 415.

Linjerna 416 och 417 får en annan dragning med färre hållplatser.

– Hävla kommer inte att få någon linjetrafik, utan närtrafik i stället. Det var väldigt få resande och vi såg ingen potential till ökat resande. 

Närtrafik innebär att resande kan boka resor under vissa tider på dygnet från vissa hållplatser till vald adress. Resan görs med mindre bussar eller taxibilar och planeras med annan beställningstrafik.

Linjen i Rejmyre kommer att få söndagstrafik.

undefined
Julie Tran (C) ser tre vinster med det nya upplägget i Finspång: snabbare resor, högre turutbud och en taktfasthet.

Det senaste åren har rubrikerna om nedlagda linjer på landsbygden varit många. Julie Tran förklarar att det inte handlar om färre turer på landsbygden, men omprioriteringar som gör att vissa orter blir utan buss.

– Vissa landsbygdsorter har fått mer och andra lägre utbud. Vi flyttar resurserna.

Som hon ser det finns det tre vinster med det nya upplägget i Finspång: snabbare resor, högre turutbud och en taktfasthet.

– Det blir enklare, just det här med ringlinjen och att det finns färre linjevarianter. Nu blir vi samma oavsett var på Finspångs landsbygd man bor. Det blir också mindre skiljaktigheter i tidtabellen.

Vad har avgjort vilka hållplatser som tagits bort?

– Oftast handlar det om att man ser att det kanske är väldigt få som utnyttjat dem, men kanske också att den är nära en annan hållplats.

Hur nära är nära på landsbygden?

– Det har jag inte i huvudet, men det är flera faktorer som avgör när vi väljer hållplatser, säger Julie Tran.

Så jobbar de framåt

Region Östergötland skriver att de har som mål att stärka kollektivtrafiken i länet på flera sätt de kommande åren, bland annat genom ökad samverkan med kommunerna.

De ska också delta i och stödja forskningsprojekt som rör förnybara drivmedel, självkörande fordon och digital utveckling.

Ett nytt bokningssystem ska införas för färdtjänst och sjukresor och för den anropsstyrda kollektivtrafiken, som ska ge resenärerna bra möjligheter till självservice.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!