KL först ut på nya industriområdet
Finspångs nya industriområde är invigt.I går togs första spadtaget för KL industris nya fabrik.Samtidigt ger sig KL in på den globala marknaden.
"Det här är en stor dag för oss", sa KL industris vd Kersti Thorn. Foto: Malin Perk
Foto:
Kommundirektör Sven-Inge Arnell deklarerar att det även är en glädjens dag för Finspångs kommun som i och med KL:s storsatsning ökar ortens attraktionskraft.
- Framtidstro är vad vi behöver i Finspång, säger Sven-Inge Arnell som menar att investeringar av den här typen är vad som behövs för att Finspång ska vända sin negativa befolkningsutveckling.
Kommunen satsar 20 miljoner kronor på det nya industriområdet, vid infarten från Norrköpingshållet, som i dagsläget har kommit halvvägs. Hur mycket KL:s nya fabrik kommer att kosta vill inte Kersti Thorn avslöja.
- Jag vet inte om jag får säga det. Men det är mycket, mycket pengar, säger hon och ler brett.
Inom ett år
Trots att det första spadtaget tas på onsdagen så är det långt ifrån klart när den nya fabriken i Finspång, där all verksamhet ska samlas, ska vara klar.
- Upphandlingen är inte påbörjad och det är ju överhettat i byggbranschen, säger Kersti Thorn.
Men inom ett år hoppas dock alla parter på att det ska vara klart. Och det brukar gå fort när KL tar beslut, enligt Tor River Kristensen, styrelseordförande i det norska bolaget Möre Electric group där KL industri AB ingår utrycker det:
- Beslutet om den här nya fabriken togs 14 juni, säger Tor River Kristensen och fortsätter: Det tog ett tag för oss att bli överbevisade men nu tror vi starkt på den här satsningen.
Nätstationer
Då flyttar KL all sin verksamhet, som har med de så kallade nätstationerna eller plåtkiosker som de brukar kallas till Finspång. Det vill säga fabriken i Grytgöl och delar av verksamheten som idag finns i Klippan. Om ett år hoppas kommunen att KL ska ha fått grannar på industriområdet.
- Vi har i dagsläget fyra fem intressenter som visat skarpt intresse, säger Sven-Inge Anrell.
Ny produkt
Förutom att inviga den nya fabriken så passade KL industri AB på att lansera en helt ny produkt för radioutrustning, som man hoppas mycket på. För produktchefen Martin Dahl var det en mycket stor dag.
- Jag och min familj har jobbat med den här produkten i flera år. Men inte förrän nu har vi haft några ekonomiska möjligheter att lansera den, berättar Martin Dahl.
Produkten går under namnet TechCell och är ett klimatskydd för radiobaser. Den sätts på radiomaster och skyddar mot väder, vind och inbrott.
- Det här är ett första steg i en rejäl global satsning, säger marknadschefen Anders Lantz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!