Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Katastrofen nära när lok spårade ur

FINSPÅNG
Ett lok spårade i går ur vid järnvägsstationen i centrala Finspång. Bakom loket fanns en gasolvagn, men lyckligtvis hände ingenting med den. Inga personer kom till skada vid urspårningen.

I går förmiddag spårade ett tåg ur vid järnvägsstationen. Sven Bergström, olycksplatsansvarig, och kollegor från Banverket var på plats för att undersöka vad som hänt.
FOTO: GUNNAR JOHANSSON

I går förmiddag spårade ett tåg ur vid järnvägsstationen. Sven Bergström, olycksplatsansvarig, och kollegor från Banverket var på plats för att undersöka vad som hänt. FOTO: GUNNAR JOHANSSON

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2002-12-28 00:00
Det var strax före 10.30 i går förmiddag som ett tåg spårade ur vid järnvägsstationen i Finspång. Det var endast loket som spårade ur, vilket får sägas var tur, då en av vagnarna bakom loket var en gasolvagn.

<b>"Otäckt med gasolvagnar"</b>
- Det var tur, för det är otäckt med gasolvagnar och vad som kan hända, konstaterar Sven Bergström, olycksplatsansvarig från Banverket i Norrköping.
Tillsammans med ett antal kollegor fanns han i går på plats för att undersöka olycksplatsen och ordna med bärgningen för att lyfta upp loket på spåret igen.
Räddningstjänsten kom snabbt till platsen och kunde konstatera att det inte var något läckage från gasolvagnen.

<b>Höjd säkerhet</b>
- På så sätt är arbetet avslutat för oss och det var tur att inget skedde med gasolvagnen, men vad händer nästa gång, frågar sig insatsledaren Janne Karlsson som slår ett slag för höjd säkerhet.
- Nästa gång kanske det inte går lika bra och nu kanske det är dags att man ser över hela systemet och gör någonting, anser han.
Janne Karlsson tänker till exempel på den tågurspårning som skedde i närheten av Doverstorp i våras. Då spårade ett godståg ur och två gasolvägnar välte ner från banan. Då var också turen framme och allt gick bra. Orsaken till den olyckan den gången var en kombination av dåligt underhåll av järnvägen och en solkurva.

<b>Rälsen bra</b>
Sven Bergström menar dock att gårdagens tågurspårning inte har något med bristande underhåll av järnvägen att göra.
- Nej, just här är rälsen bra. Det som har hänt är att en växeltunga inte har slutit ordentligt och då går ena hjulet åt ena hållet och det andra åt det andra. Det kan ha att göra med att det är lite kallt. Det här är sådant som händer på bangårdar då och då, säger han.

<b>Felsökning</b>
Loket skulle med hjälp av en lyftkran i går åter lyftas upp på spåret, ett arbete som inte var allt för omfattande eller tog så lång tid.
- Sedan gör man en felsökning och en utredning pågår redan, säger Sven Bergström någon timme efter att urspårning har skett.
Tåget kom från Norrköping och var på väg till industrierna i Finspång när olyckan skedde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om