Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kampanjvaror lockar i dyrtider – priset är skillnaden

Coop Finspång laddar för annons- och kampanjvaror när livsmedelspriserna skjuter i höjden. Kunderna jämför priserna mellan stormarknaderna men få pratar om hamstring. Däremot är elpriset en snackis.

Louise Blomdahl med sonen Kian hade inga problem att fylla kundvagnen. Hon berättar att vardagslivet har blivit dyrare.

Louise Blomdahl med sonen Kian hade inga problem att fylla kundvagnen. Hon berättar att vardagslivet har blivit dyrare.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2022-10-02 11:00
undefined
Klara Cornefelt är än så längre inte bekymrad över prisutvecklingen i samhället.

Sverige går mot kärvare tider. Rekordhögt elpris, rusande inflation och ränteuppgångar varvas med börsfall och högre drivmedelspriser. Nu flaggar också Statistiska Centralbyrån (SCB) rejält för att livsmedelspriserna är på väg att stiga i mycket rask takt under hösten.

– Jag försöker att köpa så billiga varor som möjligt. Huvudsaken är att hushållsekonomin går ihop, säger Marie Johansson som ingår i Viberga-gruppen, som hjälper till med varuplock på Coop Finspång.

Fyrabarnsmamman Louise Blomdahl berättar att vardagslivet kostar mer och mer. Särskilt med två blöjbarn i familjen.

– Maten har generellt sett blivit dyrare, men vi går runt. Mat måste alla ha och då blir det att dra ner på annat som resor med husbilen.

Att sätta sig ned och göra en hushållsbudget är en lösning för bättre koll. Att köpa säsongsvaror och göra "långkok" kapar kostnader. Mindre shopping och stopp för onödiga impulsköp är relativt enkla åtgärder som gör att lönepengarna räcker längre varje månad.

undefined
Louise Blomdahl med sonen Kian hade inga problem att fylla kundvagnen. Hon berättar att vardagslivet har blivit dyrare.

Kunden Kersti tänker på prisutvecklingen men anar att hon sannolikt reder ut situationen. 

– Det gäller att jämföra matpriser, det gör nog alla i dag, säger hon.

Kersti berättar att hon gläds åt att hennes hushållsel ingår i månadshyran, men korrigerar sig snabbt i nästa mening.

– Å andra sidan vet jag ju inte vad hyran stiger med nästa år så man kanske inte ska säga för mycket, förklarar hon.

Klara Cornefelt, en annan kund, berättar att hon lätt blir stressad av alla orosdiskussioner. Samtidigt kan hon bli mer ekonomisk.

– Efter semestern har vi fått tänka om. Det blev mycket utemat i somras. I fortsättningen blir det matlådor.

Klara är för egen del inte särskilt bekymrad för utvecklingen.

– Vi har inga dyra lån, men elpriset oroar. Hittills köper jag det jag brukar. Än så länge ser vi ut att klara oss, säger Klara.

undefined
Stefan Bonnevier, stormarknadschef, Coop Finspång, berättar att det är drag på kampanjvarorna och intresset lär öka.

Stefan Bonnevier, stormarknadschef, Coop Finspång, har de senaste veckorna sett att fler kunder köper kampanjvaror. Samtidigt är det ett vågspel att riskera att beställa för mycket lockvaror. Beställningarna görs tre veckor före kampanjen. Är oturen framme kan konkurrenterna locka med ett ännu lägre pris samma vecka och då blir det bekymmer med att ha ett för stort lager.

– Framför allt när nöt- och blandfärs är billigt kan vi se att kunderna köper mycket. Men annonsvaror överhuvudtaget säljer bra. Inte minst efter prishöjningarna på frukt och grönt. Inom handeln blir det priskrig för att ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

En tydlig bild är att kunderna letar extrapriser över hela Finspång för att tjäna några tior när prisbilden stiger på varugrupperna.

– Är kaffet billigt hos oss, kanske Willys har bra pris på flingor medan Ica har sänkt priset på någonting annat. Det är så det funkar.

undefined
Marie Johansson är prismedveten när maten blir dyrare.

Stefan Bonnevier räknar med att julhandeln blir som vanligt. En chokladask som stiger från 100 till 120 kronor förändrar inte handeln.

– Det är ingen överdrift att tro att många kommer sitta med förödande kreditskulder i januari. Det är lätt att betala med plastkortet i bakfickan när pengarna inte räcker till, säger Stefan.

Från januari 1980 till augusti 2022 har prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker och Konsumentprisindex (KPI) för det mesta följts åt. Totalt har priser för livsmedel och alkoholfria drycker ökat med 296 procent, lika mycket som KPI stigit, enligt SCB.

Kraftigt stigande priser

I Konsumentprisindex, som Statistiska Centralbyrån (SCB) sammanställer varje månad, har livsmedelspriserna alltid varit en av de tyngsta posterna.

Ända sedan 1980-talet har prisutvecklingen på livsmedel och alkoholfria drycker i stort sett speglat den allmänna inflationsutvecklingen. Varugrupperrna som stigit kraftigt är fisk, frukt, sötsaker, glass, mjölk, ost och ägg.

Från 1990 har kaffe, te och kakao ökat mest i pris. Samtidigt är kaffe en priskänslig produkt som sällan följer ett mönster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!