Igår berättade vi om loket som snart är körklart igen, efter en lång och mödosam helrenovering. Kalle Kindgren var med ombord på loket när det var i tjänst på riktigt.
– Jag var lokbiträde och lokeldare på NÖJ 16 och de andra loken, som ägdes av NÖJ, det vill säga Norra Östergötlands Järnvägar. Jag jobbade länge även på järnvägen mellan Lotorp och Yxviken, men där fick inte NÖJ 16 köras, för det var bara smålok som fick gå på den banan.
– Så NÖJ 16 och de andra liknande ångloken, gick bland annat sträckan Norrköping - Örebro över Finspång och den sträckan åkte jag många gånger, minns Kalle Kindgren.
Var det ett hårt liv att vara eldare?
– Nej, inte alls. Visserligen skyfflade man in tonvis med kol, men det var bara lite i taget och resten av arbetstiden satt man på en pall och kollade trycket i ångpannan. Så det var lugnt, minns Kalle, som jobbade inom järnvägen i hela 42 år.
– Och när jag blev pensionär 1987 ägnade jag mig åt att bygga små modelltåg och även ett större ånglok av engelsk modell, som man kan sitta uppepå och köra på en minijärnväg, en sådan som finns i Borås. Modelltågen har jag sålt, men det stora engelska ångloket har jag kvar i garaget. Tyvärr orkar jag inte på grund av ålder bygga klart det här loket, som jag hittills lag cirka 20 000 arbetstimmar på.
Vad tycker du om att NÖJ 16 räddas till eftervärlden via en genomgripande renovering?
– Det känns ju bra. Visserligen var det synd att museiplanerna som fanns här i Finspång aldrig blev något av, men med tanke känns det ju bra att den här museijärnvägen i Uppsala nu räddar ett av våra östgötalok inför framtiden.