Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Järnvägens historia i Prästköp

"Prästköp var en knutpunkt för bygden förr".

Ola Jarme visade upp en äkta gammal rälsbit, från tiden när det var järnväg till Prästköp.

Ola Jarme visade upp en äkta gammal rälsbit, från tiden när det var järnväg till Prästköp.

Foto: Sören Boström

Finspång2022-02-17 16:00

En äkta rälsbit från tiden, när de orangea rälsbussarna trafikerade järnvägsvallen vid Prästköp!

Det visade förre politikern Ola Jarme (S) upp för Naturskyddsföreningens medlemmar, när de nyligen besökte Prästköp i samband med en vandring.

– Jag har bott här i det gamla stationshuset i Prästköp sedan 1974, berättade han.

Angående det lite egendomliga namnet Prästköp, hade Ola Jarme en ganska logisk förklaring:

– Namnet Prästköp nämns första gången i skrift år 1440 och enligt ortsnamnsarkivet betyder det "Den av prästen köpta marken eller gården".

Alldeles i närheten av Prästköp, nära järnvägsbanan, passerade man under vandringen Bårstorps hytta, som Ola Jarme också hade lite fakta om:

– Den här hyttan, precis vid bäcken, startades år 1625. Det var bland annat Jogestorp, Nästorp, Bårstorp, Hålköp och Prästköps byalag, som startade hyttan, där man framställde tackjärn fram till 1658, då hyttan lades ner och är idag fornminnesförklarad.

– Sedan kommer vi till 1870, då bruksägaren Carl Ekman lade fram ett förslag om att bygga en järnvägsförbindelse mellan Finspång och Pålsboda.

– 1872 bildades PFJ, Pålsboda Finspång Järnvägsaktiebolag och 1874 invigdes den då färdigbyggda banan av kung Oscar II. Kostnaden för hela banan mellan Finspång och Pålsboda, blev 2,1 miljoner kronor. 

– Men redan på den tiden räknade man fel på sina kalkyler, för kostnaden överskred budgeten med mer än en miljon kronor...

Angående stationshuset berättade han:

– Det här stationshuset byggdes 1874 och Prästköp blev sedan en knutpunkt för hela bygden här. Man hade lastbilstrafik till Tjällmo och busslinje till Tjällmo och Linköping.

– I mitten av 1960-talet lade man ner persontrafiken på järnvägen och sedan fortsatte järnvägen med godstrafik fram till slutet av 1980-talet. Och i början av 1990-talet rev man upp spåren.

Men det är inte bara järnvägen som försvunnit i Prästköp, berättar Ola Jarme:

– När vi flyttade in i stationshuset 1974, fanns det en Konsumaffär här och en bensinmack, men affären lades ner 1985.

– Vi hade även en fritidsgård här på andra sidan vägen.  Den byggdes 1908 som Godtemplarordens hus och där hade man även skola och bibliotek mellan 1908 och 1939. 

– 1959 bildades sedan en andelsförening och man förvärvade ordenshuset. Det användes sedan som samlingslokal, festlokal och för kurser och discon för ungdomarna,

– 1996 såldes huset till privatbostad och därefter blev det lite mindre aktiviteter här i Prästköp, konstaterade Olal Jarme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!