– Vi har fått in cirka 200 försäljare i år och det är något mer än i fjol, säger Kim Vilhelmsson i Lions marknadsledning, där Rolf Grenestam är marknadsgeneral.
En nöjd sådan?
– Ja absolut, säger han. Alla våra cirka 40 medlemmar i Lions Finspång är med och jobbar med marknaden, som kommer att ge oss cirka 150 000 kronor i nettoinkomst. Det innebär att det är Lions största och viktigaste inkomstkälla i Finspång medan luciaarrangemanget kommer som god tvåa.
Vad använder ni pengarna till?
– Dt brukar bli en tredjedel internationellt, en tredjedel nationellt och så en tredjedel lokalt i Finspång. Internationellt har vi redan skickat i väg 20 000 till Nepal och jordbävningsoffren.
Och lokalt?
– Här blir det allt från att vi byggt en grillplats till ett äldreboende, inköp av tv-apparater och datorer och bidrag till olika föreningar och företag. Plus vårt årliga ungdomsledarstipendium á 15 000 kronor.
Kim Vilhelmsson saknar ändå en del bidragsansökningar?
– Det gäller enskilda Finspångsbor och här hoppas vi på fler ansökningar i framtiden. Tidigare har vi hjälpt enskilda, som haft det svårt ekonomiskt, med allt från julklappsinköp till tv-apparater och såna lokala bidragsinsatser är vi öppna för även i framtiden.
Själva marknaden var sig precis lik. Gick man Bergslagsvägen fram och tillbaka möttes man av försäljning av kläder, klockor, korgar, korv, dvd-skivor, leksaker. Kort sagt ”allt tänkbart”.
Och dessutom många härliga dofter av nybakat bröd och brända mandlar, som är ett måste på alla marknader.