Under den här veckan får 500 slumpvis utvalda kommuninvånare en inbjudan att delta i undersökningen.
– Det är en landsomfattande enkät som genomförs vart tredje år i de kommuner som valt att vara med, informerar Magnus Pirholt.
År 2016 var det 101 kommuner i landet som deltog. Syftet med undersökningen är att ge medborgarna möjlighet att lämna synpunkter om kommunens service och ta reda på hur Finspångs kommun lever upp till de förväntningar som ställs på den kommunala tekniken.
– Vi vill kunna jämföra Finspång med andra kommuner. Det utgör en del av planeringsunderlagen för att bedöma inom vilka områden, som vi utifrån kundens perspektiv, behöver bli bättre på eller få information om vilka områden kunden är nöjda med.
Frågor ställs om standarden på gator och vägar, torg och parker, kvaliteten på kranvattnet och om informationen är tillräcklig när det gäller sortering av avfall. Dessutom ingår frågor om hur den senaste kontakten med kommunen varit.
– Målet är att ge en bra service och god kvalitet utifrån de ekonomiska ramar vi har tilldelade. Om analysen av mätningen visar möjliga förbättringsområden så kommer vi, utifrån dessa ramar, arbeta med att förbättra servicen och kvaliteten, betonar Magnus Pirholt.
Pågår det några arbeten vad gäller gator, vägar, torg och parker för tillfället?– Inte just för tillfället. Under vinterperioden är det lugnt när det gäller anläggningsjobben.
Kommuninvånarna som inte besvarar webbenkäten kommer istället att få en tryckt version av enkäten hemskickad. Enkäten kommer att vara öppen i ungefär fem veckor.
– Vi är intresserade av att få fram svar inom samtliga områden, konstaterar Magnus Pirholt.
"Kritik på teknik" är en redovisning av medborgarnas bedömningar av 101 kommuners service när det gäller gator, parker, vatten/avlopp samt sophämtning och avfallshantering.
Syftet med rapporten är att bilda sig en uppfattning om medborgarnas önskemål och prioriteringar samt att ta reda på om kommunen lever upp till de krav på god service som medborgarna ställer. Ett annat syfte är att synliggöra eventuella brister i servicen som behöver åtgärdas.