- Det behöver nog komma en mack först, innan försäljningen av biogasbilar börjar ta fart, säger Alf Nörager, säljare på HG Dahls Bil.
Han säger att efterfrågan på biogasbilar var större förut, när de första kom ut på marknaden, men att den mattats av nu.
- Jag skulle också tänka så som kund, att det måste komma en mack först. Det är solklart. Så där borde Eon tänka om, säger han när han får veta om det moment 22 som verkar ha uppstått: hårddraget vill Eon se biogasbilar på vägarna innan någon mack blir verklighet medan kommunen väntar på macken innan bilarna konverteras.
ElbilarDå verkar kundernas intresse för elbilar vara större, enligt Alf Nörager. Något som bekräftas av Bengt-Olov Hellenros, säljare på Rejmes i Finspång:
- Nu kommer allt fler elbilar och det är det nog ännu fler som efterfrågar, säger han.
Även Rejmes ser en sjunkande efterfrågan på biogasbilar, precis som HG Dahls Bil med andra ord.
- Visst får vi förfrågan, vi har många kunder som jobbar på Siemens och som pendlar. Men då har vi sålt fler gasbilar i Norrköping, säger Bengt-Olov Hellenros.