Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen närtrafik över länsgräns –men införs mot Finspång

Det blir ingen närtrafik över länsgränsen norr om Hävla. Men Östgötatrafiken inför närtrafik i riktning mot Finspång, trots att linjetrafik finns i området.

Det har beslutats att det inte blir någon närtrafik över länsgränsen, norr om Hävla. Men Östgötatrafiken inför närtrafik i riktning mot Finspång.

Det har beslutats att det inte blir någon närtrafik över länsgränsen, norr om Hävla. Men Östgötatrafiken inför närtrafik i riktning mot Finspång.

Foto: Magnus Johansson

Finspång2023-02-07 05:00

19 juni upphör busstrafiken på linje 416, norr om Rejmyre. Det innebär att flera hållplatser mellan Hävla och Rejmyre blir utan linjetrafik och hållplatsen vid Hävla affär kommer ha fortsatt linjetrafik enbart med Sörmlandstrafikens linjer mot Vingåker och Katrineholm.

Efter Östgötatrafikens beslut har det utretts om närtrafik över länsgränsen skulle införas.

– Men eftersom det finns linjetrafik mot Vingåker och Katrineholm bör inte närtrafik erbjudas i samma riktning. Nu blir det linjetrafik åt ena hållet och närtrafik åt andra hållet, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

I utredningen konstateras att 180 personer bor i det aktuella området, men att det främst är de cirka 40 personer, som bor söder om Hävla, vars linjehållplatser försvinner, som berörs.

undefined
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken, påpekar att det är kostsamt att ha tomma bussar.

– Vi har eftersträvat att det ska vara möjligt att ta sig till sin kommunhuvudort, Finspång, och till Rejmyre och Vistinge, med kollektivtrafik. Med närtrafik menas exempelvis serviceresor till apotek eller vårdcentral. Vi försöker samplanera med sjuk- eller färdtjänstresor. Närtrafik bekostas av Region Östergötland, men de som åker betalar en liten egenavgift, säger Mattias Näsström.

Mätningar har visat att det endast varit ett fåtal personer som rest kollektivt i Hävlaområdet.

– Det är svårt att ha trafik som är ekonomiskt försvarbar när det är väldigt få som åker. Det blir kostsamt att ha bussar som nästan är tomma.

Vad krävs för att få åka närtrafik?

– Alla kan åka närtrafik, som ska till en plats utan linjetrafik, som ligger mer än två kilometer från närmaste busshållplats. Det går att ringa och boka två timmar i förväg.

undefined
Östgötatrafiken har utrett om närtrafik skulle införas över länsgränserna, norr om Hävla, men så blir inte fallet.

I juni sker även förändringen i västra stråket av kommunen, när linje 413 och 414 slås samman till ringlinje 415. Det innebär att bussen kör Finspång–Sonstorp–Hällestad–Ljusfallshammar–Grytgöl–Hällestad–Sonstorp, vidare till Finspångs station via riksväg 51.

– Där blir det som en "rundbana" på sträckan linjebussen kör. I det området är det inte många som kommer utanför tvåkilometersavståndet som gäller för att ha rätt till närtrafik, påpekar Mattias Näsström.

undefined
Det har beslutats att det inte blir någon närtrafik över länsgränsen, norr om Hävla. Men Östgötatrafiken inför närtrafik i riktning mot Finspång.

Hur många har möjlighet att få närtrafik?

– Har inga siffror för enbart Finspångs kommun, men i hela Östergötland är det åtta procent, cirka 35 000 personer, som bor inom de områden där vi kan erbjuda närtrafik, konstaterar Mattias Näsström.

Karta: Hävla
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!