Inga väglöften från ministern
När vår infrastrukturminister, Åsa Torstensson, besökte Finspång handlade frågorna om mer än vägar och transporter. Hennes tanke är tydlig - ramen sätter regeringen upp men ansvaret att prioritera vilka frågor som är viktiga lokalt, ska ske på regional nivå.
Foto:
Till och från Finspång pendlar det runt 2 000 personer varje dag. Kommunstyrelsens ordförande Denny Lawrot ser gärna en spårbunden trafik till Finspång.- Vi har fungerande expressbussar till både Linköping och Norrköping men jag tror att spårtrafik skulle förbättra pendlandet på flera sätt, säger han.Han menar att det går både fortare och är säkrare att åka exempelvis pendeltåg.- Inte minst är det mer tidssäkert än busstrafiken på vintern, säger han.De stora problemen ligger trots allt i tunga transporter till och från industrierna. Förbifart Finspång för riksväg 51 ligger med i planeringen men tidigast år 2016.- Självklart önskar jag att det arbetet kunde komma igång tidigare men det finns mer att jobba med i regionen, säger Denny Lawrot.Mer än trafik
Åsa Torstensson besökte också Rejmyre och glasbruket:- Reijmyre glasbruk är kanske det resmålet som satt Finspångs kommun på kartan. Det är imponerande att se hur Ulf Ericsson, delägare till glasbruket, sätter verksamheten i ett större perspektiv.Det handlar inte bara om möjligheten att färdas till orten utan också vad som krävs för att kunna stanna till där.- Det behövs andra fungerande samhällsfunktioner för att ett företag ska kunna ha en framtid. Man måste kunna äta någonstans och kanske sova över natt också, säger Åsa Torstensson.Hela resan
Men för att näringslivet ska fungera behövs transporter. Åsa Torstensson pratar om vikten av att olika transportslag knyts ihop för att få hela resan att fungera.- För första gången på 200 år är till exempel Sjöfartsverket med i ett projekt för att utveckla och förbättra kommunikationerna i hela landet, säger Åsa Torstensson.Projektet är i samarbete med väg -och -banverket och handlar om att få bättre konkurrens och logistikmöjligheter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!