– Det är ju fränt, säger Malin Lundberg, ansvarig för Hans&Greta i Finspång och Norrköping, när hon får höra om årets julkapp.
Hans&Greta är ett socialt företag under Kooptjänst med främsta uppgift att skapa jobb.
Malin Lundberg har varit med i cirka 16 år och märkt att alla samhällsklasser handlar med second hand och det inte bara av ekonomiska skäl.
– Vi märker ett ökad miljötänk, säger hon.
Vår reporter fick hjälp att plocka ihop julklappar till sina fem barnbarn. Var sitt klädesplagg (märkeskläder) och en leksak/bok slutade på 340 kronor. Det uppskattade nypriset ligger på minst 2 000 kronor.
– Vi ligger på ungefär en femtedel av nypriset, säger Malin Lundberg.
Samma erfarenhet som Malin har Arne Ottosson vid Ge för livet – Second hand i Finspång.
Men julhandeln är normalt ingen stor affär för second hand.
– Många handlar begagnat av miljöskäl, men just julklappar verkar det finnas ett motstånd mot, säger Arne Ottosson.
Kanske kan årets julklapp ändra på det.
– Årets julklapp 2018 speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.
Vidare lyder motiveringen: ”Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.”
Det återvunna plagget kan vara helt eller delvis tillverkat av återvunna material eller köpt second hand.
Enligt HUI har den rekordvarma sommaren bidragit till svenskarnas ökade oro för klimatförändringarna, vilket talar för årets julklapp. De tror att plagg av återvunna material kommer att utgöra en viktig del av framtidens modehandel.
”Många av världens stora modeaktörer har satt ambitiösa kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion och därmed kommer volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material att öka i takt med att tekniken utvecklas”, enligt pressmeddelandet.