Hur dyrt är det med kaffe latte?

En latte om dagen är inte bra för spargrismagen. Dricker du en varje vardag blir det närmare 9 000 kronor på ett år. Men i Finspång är inte takeaway-kulturen så utbredd som i större städer, även om den är på uppgång. Främst hos de yngre lattedrickarna.

Coccos, vanilj, irish cream och mintchoklad är några av smakerna som finns att välja på.
- Det är nog lite drickvänligare om man är yngre. Vi har även steamers, det är som en kaffe latte utan kaffe. Alltså skummad mjölk med någon smaksättning. Det är gott och värmande, som gillas av både yngre och äldre, säger Barbro Palm.

Coccos, vanilj, irish cream och mintchoklad är några av smakerna som finns att välja på. - Det är nog lite drickvänligare om man är yngre. Vi har även steamers, det är som en kaffe latte utan kaffe. Alltså skummad mjölk med någon smaksättning. Det är gott och värmande, som gillas av både yngre och äldre, säger Barbro Palm.

Foto: Pernilla Andersson

FINSPÅNG2012-02-07 09:08

Lattedrickandet är den nya vardagskonsumtionsboven efter cigarettrökandet och kan lätt göra hål i plånboken. Snittpriset för en take away-latte hos kaffekedjorna i landets storstäder är ungefär 33 kronor och det innebär att en latte per vardag gör dig 8 600 kronor fattigare på ett år. Dricker du kaffet på caféet istället är du uppe i 10 000 kronor på ett år, enligt tidningen Metro.

Inte lika trendigt här

I Finspång är inte lattedrickandet lika utbrett, och här kostar en latte runt 25 kronor. Det ger en årskostnad på runt 6 500 om du skulle köpa med en latte varje dag till jobbet.

- Vi säljer inga jättemängder, det är inte alls som i storstäderna. Det är inte samma kaffekultur här som i större städer, där man gärna tar sitt kaffe på språng. I Finspång sätter man sig hellre på ett café och tar en kopp vanligt kaffe, säger Kjell Myrén, på Pressbyrån.

Åbergs konditori tog bort sin lattemaskin helt.

- Den gick sönder hela tiden, det var ett evigt farande med den till reparation. Då tog vi bort den istället. Vi har fått lära oss att det är "ute" med kaffedrinkarna. Folk vill ha vanligt bryggkaffe nu, säger Sandra Larsson.

"Drickvänligare" med smak

Men på Café p2 upplevs det som att lattedrickandet ökar.

- Ja det känns som att det blir allt vanligare, främst bland yngre kunder. Då är det smaksatt latte som säljer mest. Sedan är det flera "stammisar" som jobbar i butikerna i centrum som kommer och hämtar sitt kaffe. Eller folk som ska åka med bussen, säger Linda Palm.

Läs mera i papperstidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om