Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hotat intresse för rv 51 oroar industrin och kommunen

Kan en nedklassning av 51:an påverka Finspång och industrin i framtiden? "Vi önskar att riksväg 51 är ett fortsatt riksintresse", säger Henrik Johansson, produktionschef på Siemens Energy.

"Vi har två huvudintressen för riksvägen. Det ena är att vi vill ha en säker pendlingsväg för vår personal från och till jobbet. Det andra intresset är logistikbetydelsen", säger Siemens Henrik Johansson.

"Vi har två huvudintressen för riksvägen. Det ena är att vi vill ha en säker pendlingsväg för vår personal från och till jobbet. Det andra intresset är logistikbetydelsen", säger Siemens Henrik Johansson.

Foto: Christer Andersson

Finspång2021-04-23 19:00

Det är regeringen som har givit Boverket, tillsammans med ett antal olika verk- och myndigheter, i uppdrag att se över områden som är utpekade som riksintressen.

Syftet är att minska antalet.

Bara i Östergötland är idag 28 procent av länets land- och vattenareal i 105 områden av riksintresse. Landets kommuner har en viktig roll upprätthålla dessa områden vid bygglov och exploatering av områden. Länsstyrelsen ska se till att det efterlevs.

– Men riksintressen är ofta ett problem för oss när vi ska planera nya saker, säger Lina Alm, utvecklingsstrateg på Finspångs kommun.

Riksintresse är inte enbart orörda natur- och kulturmiljöer. Det kan också vara energiförsörjning och kommunikationer. 

Idag är riksväg 51 klassat som riksintresse. 

En status som kan gå förlorad när Trafikverket rensar bland kommunikationerna med den statusen.

– Ja, i det här fallet så anser vi att riksintressensanspråket mer är ett skydd, än ett problem, säger Lina Alm.

Därför uppmanar Finspångs Kommun i ett yttrande till Länsstyrelsen, att Trafikverket ska säkra riksintresset för riksväg 51. Det gäller hela sträckning mellan Örebro och Norrköping med eventuellt nya knutpunkter längs med sträckningen. 

– Den är otroligt viktig för oss. Vi är ganska tydliga om förslaget och vad vi anser om det. En stor del av kritiken vi riktar mot Trafikverket är att man inte har gjort någon konsekvensanalys av förslaget att ta bort riksklassningen. Det är jättesvårt för oss att uttala oss om förslagets konsekvenser eftersom underlaget i förslaget är så bristfälligt nu. Men vi har farhågor, säger Lina Alm.

Finspångs kommun anser att en nedklassning kan hämma riksväg 51:s framtida utveckling. Att vägen hamnar längre ned i prioriteras ned i framtida satsningar.

Siemens Energy är inne på samma linje.

– Vi önskar att riksväg 51 är ett fortsatt riksintresse. Det finns en risk att ett sådant beslut kan påverka framtida infrastruktursatsningar, säger Henrik Johansson som är produktionschef på Siemens Energy.

Företaget med 2700 anställda och cirka 500 konsulter har sedan tidigare lagt in ett eget yttrande till Trafikverket om av- samt påfarten i Svärtinge. 

– Vi har två huvudintressen för riksväg 51. Det ena är att vi vill ha en säker pendlingsväg för vår personal till och från sitt arbete. Det andra intresset är logistikbetydelsen, kopplat med tillgång till hamnen, säger Henrik Johansson.

Idag nyttjar Siemens Energy den inre hamnen i Norrköping. Men med en ny Ostlänk och nytt resecentrum ändras transportvägarna. Siemens måste ha tillgång till djuphamn för att kunna leverera turbiner i framtiden.

– Bli det ändrade förhållanden på våra transporter där så är Pampus och Händelö väldigt viktigt för oss. Där saknas det idag en broförbindelse som klarar av att ta tungt gods. Där ligger den planerade händelöleden i Norrköping. Om riksväg 51 inte längre är ett riksintresse, ser vi risk att den delen prioriteras ned, säger Henrik Johansson.

Samtidigt planeras det sedan i höstas för en förbifart på riksväg 51, som idag går genom Finspångs centrum.

– Det är problematiskt då riksintresset har varit ett stöd i våra processer tidigare. Klassningen har haft betydelse då. Men enligt projektledaren på Trafikverket ska det den nya klassningen inte påverka. Förbifarten är otroligt viktig för oss, säger Finspång kommuns Lina Alm.

Riksintresse

Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Statens energimyndighet, Tillväxtverket, Trafikverket samt Boverket är det som fått i uppdrag att se över riksklassade områden av regeringen. 

I Sverige har Boverket det övergripande ansvaret för riksklassade områden.

Riksintressen i Sverige kan vara bland annat orörda naturtillgångar, kulturhistoriska miljöer, energiförsörjning och kommunikationer. Riksintressen bevakas av Länsstyrelsen. Kommunerna ta tillvara på dessa i sina översiktsplaner.

Karta: Siemens Energy AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!