– Jag ser fram emot att få vara en del av den digitala och kommunikativa utvecklingen i kommunen. Det är en spännande och utmanande tid, för oss och för många andra kommuner i landet, att ta till vara på utvecklingsmöjligheterna som finns för att skapa bättre kundupplevelser för medborgarna men också för medarbetarna, säger hon och tillägger:
– Finspångs kommun har stor potential och här jobbar man väldigt nära varandra inom den kommunala verksamheten. Det är känslan jag har så här långt.
Maria Samson kommer närmast från Norrköpings kommun, där hon under fyra år arbetat med att utveckla kommunens digitala kommunikation, vilket bland annat innefattar webb och social medier. Hon har också varit en av de drivande i arbetet med att öppna det nya kontaktcentrumet i kommunen.
– Det kändes så skönt att gå i mål på det. Och erfarenheterna därifrån tar jag med mig hit. På sikt kommer det att utvecklas en samlad kontaktyta även här för att förenkla för medborgarna. Det blir en form av förbättrad kundservice, en plats man kan besöka för att få hjälp, ringa till eller kontakta via digitala kanaler, förklarar hon.
Exakt hur det kommer att se ut eller när det öppnar är för tidigt att säga, understryker hon.
Det som driver Maria Samson mest av allt i hennes yrke är viljan och ambitionen att göra skillnad för kommuninvånarna:
– Jag har ju jobbat ett tag utifrån det digitala perspektivet och för mig handlar det bland annat om att få ihop alla olika kanaler och anpassa dem så att kommuninvånarna kan ta till sig kommunikation och även göra de digitala tjänsterna när de själva vill. Men det görs och har redan gjorts väldigt mycket inom det här området i kommunen, säger hon.
Maria Samsons yrkesbana började dock inte inom kommunikationsgebitet. Gymnasiestudierna gjorde hon på Thapperska i Norrköping med siktet inställt på att jobba inom sjukvården. Det blev sedan några år på sjukhuset i Västerås, där hon bland annat arbetade med förlossningsskadade barn.
Men för tolv år sedan, när hon var 30 år, skolade hon om sig och började plugga informationsdesign på Mälardalens högskola.
– Jag har alltid haft ett stort intresse för kommunikation och för människor och precis som jobbet inom sjukvården handlar om att möta människor, så handlar också kommunikationstjänsten om precis samma sak, konstaterar hon.
Maria Samson efterträder Setareh Yousefi som valt att gå vidare till annan tjänst.