Nödlösningen EPA-traktorn från andra världskriget har blivit en het motortrend i Sverige efter regeländringen 15 juni 2020 för A-traktorer. Det har också gjort att Jossi Horvath ändrat inriktning på sitt företag, Mopedauto i Finspång.
– Redan i mars när man kunde söka dispens för automatväxellåda exploderade intresset. Jag sökte själv säkert tio dispenser i veckan för mina byggen. När dispensen försvann och det nya regelverket trädde i kraft började man bygga mer och mer hemma, säger Jossi Horvath, som hade svårt att bygga i takt med det stora intresset som tog fart 2020.
Men lika stort som intresset väcktes, lika snabbt förändras branschen. I våras byggde han A-traktorer. Nu har Jossi mer en rådgivande roll.
– I dag kommer det ut en ny annons på en A-traktor var tionde minut i Sverige. Förut kostade en ombyggd fräsch Volvo 740 uppåt 70 000 kronor, nu mellan 30 000–40 000 på Blocket. Det byggs hela tiden och priserna sjunker, säger Jossi Horvat, vars telefon har gått het hela sommaren.
För första gången i sitt liv som egenföretagare har han lagt telefonen åt sidan.
– I somras hade jag 20–30 samtal om dagen. Jag brukar alltid svara, för varje missat samtal är en missad affär. Men det var ohållbart för det ringde hela tiden. Vet inte vad som hände för hela Sverige skulle plötsligt börja bygga A-traktorer, säger Jossi om boomen.
Det som gjorde efterträdaren till A-traktorn het var ändringen av Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:19. Tidigare var A-traktorerna tvungna att vara utväxlade så att bara kunde köras i 10 km/h med ett varvtal som var minst två tredjedelar av maximal effekt. De fick inte heller gå snabbare än 30 km/h på högsta växeln. Det slet hårt på fordonen. I den reglerna från 15 juni 2020 ströks de kraven.
Plötsligt blir traktorn en riktig bil att åka i. Slut på dubbla växellådor och rusande motorer. Jossis bransch förändrades.
– Eftersom jag kan det här och har jobbat med det varje dag så kan man köpa support. Jag har insett att folk löser det ändå, men jag kan ta betalt för den kunskap jag skaffat mig, säger Jossi.
Får du mycket frågor om hur de ska göra för att de ska gå snabbare?
– Självklart. Det som är mest skrämmande med de förslagen är att de oftast kommer från föräldrar. Jag brukar skämta med att de i så fall kan låna ut sin egen bil istället till tonåringen. En traktor som är trimmad plus en olovlig körning straffas dubbelt, än straffet för en olovlig körning.
En A-traktor med turbo och 200 hästkrafter som bara får köras i 30. Är det inte motsägelsefullt?
– Det kan jag förstå. Jag säger inte att det är rätt, men många hakar upp sig på att mopeder får gå i 45 km/h. Kan det inte få gå lite fortare i alla fall? Den tanken kan jag förstå om du bor ute i skogen och har en mil grusväg och en mil vanlig väg till skolan. Då är det skillnad på 45 km/h och 30 km/h.
Det är på landsbygden A-traktorerna är högsta bilmode. I Norrland har 1 500 A-traktorer besiktigats och godkänts sedan januari. I Örebro län godkänns 30 A-traktorer i veckan av tre heltidsanställda besiktningsingenjörer.
I Herstadberg, Norrköping finns det ledig tid tidigast i november för att få en A-traktor godkänd. Bilarna som byggs blir allt mer exklusiva. Porsche Panamera eller Cayenne för närmare en halv miljon kronor är inte ovanligt. Jossi Horvath tror att framtiden ligger i mindre A-traktorer. Enda begränsningen ligger i att de måste ha dragkrok och dra 1 000 kilo.
– Vet ditt barn vad den vill ha för bil när de blir 17–18 år? Köp en sådan bil så bygger vi om den till A-traktor, och när det är dags att ta ett B-körkort så justerar vi tillbaka den till personbil igen. Då vet de att det är en bra bil som sedan blir förstabilen.
Jossi är väl medveten om de känslor som A-traktorerna väcker ute i trafiken.
– Det blir långa bilköer väldigt ofta, det märkte jag när jag åkte till Herstadberg för att besiktiga. Det var irritation, folk tutade, pekade finger åt mig. En stor frustration när folk ska hem. Vissa sträckor är det bara ett körfält, väldigt länge. Då blir man nästan nedpressad av bakomvarande fordon för att de ska förbi.
– De 45 km/h som mopedbilarna får gå i gör skillnad. Men sitter jag i mopedbil i plast flyger man nästan ur, i kurvorna. Det är en fyrhjulig moped, ingen bil. Skulle man tappa LGF-skylten på en A-traktor istället skulle ingen se det eller reagera alls.