Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hela havet stormar på Tegelbackens demensboende

Elisabeth Eriksson är en av flera före detta anställda från demensboendet på Tegelbacken som hamnat i kommunens hemtjänstpool, samtidigt som en kollega inom hemtjänsten går på vikariat på just Tegelbacken.

FINSPÅNG2004-09-16 06:00
Specialanpassad utbildning, matlagning tillsammans med de boende och framför allt kontinuitet för de dementa. Samma välbekanta ansikten. Allt det här var saker som lockade bland andra Elisabeth att säga upp sig från en fast tjänst i en annan kommun för att efter många år istället jobba i hemkommunen och slippa pendla.
- Hade jag vetat att jag skulle hamna i en personalpool efter ett och ett halvt år inom hemtjänsten hade jag aldrig sökt jobb på Tegelbacken. Vi är flera som känner oss lurade av kommunen som lockar hit folk men sen inte bryr sig. Då är det inte så konstigt att folk inte flyttar hit och att de som bor här flyttar någon annanstans, säger Elisabeth Eriksson.

Utan demensutbildning
Hon är upprörd över hur kommunen behandlar henne och hennes kollegor, men mest av allt är hon upprörd över hur de dementa behandlas.
- På kommunen säger man bara att det handlar om procentsatser av tjänster, men det verkar så konstigt att de inte tänker på de boende, att de först tycker att det är så viktigt med specialutbildad personal och sen kan nån som aldrig arbetat med dementa jobba där istället, säger Elisabeth.
Ulrika Lundgren på Kommunal tycker att omorganisationen, arbetet med insatsplanerna och sättet att erbjuda de som vill heltidstjänster inte skötts på ett smidigt sätt. Samtidigt så menar hon att det här är det mest rättvisa sättet ändå.
- När man i kommunen upptäckte att det var en övertalighet efter omorganisationen så blev det så att de som var sist anställda omplacerades, enligt turordningsregeln. Det är en lag som ska följas. Tyvärr drabbas alltid individer som i det här fallet, säger Ulrika Lundgren.

Inte som facket tänkt sig
Efter att personalminskningen från nio till sju anställda per enhet på Tegelbacken genomförts bildades en resurspool.
Men den blev inte som facket tänkt sig.
- Vi hade ju velat att de skulle behålla folk på ställena istället och täckt upp korttidsfrånvaron, som det är nu är det för få anställda, det märks, säger Ulrika Lundgren.

Orättvist
Kommunens ekonomiska situation, en övergång till fler helttidstjänster och för hög personalbemanning från början är enligt Hans Lenkert, avdelningschef för äldreomsorgen, anledningarna till situationen på Tegelbacken.
- När det gicks igenom vilken personaltäthet som de olika vårdboendena i kommunen hade så framkom det att Tegelbacken hade fler tjänster än de andra. Det berodde på ett misstag från vår sida.

Lägre kvalité
Och när kommunen hade "rättat till" och omorganiserat färdigt kunde man inte längre hålla den höga kvalitetsnivå som man haft sedan starten.
- Men vi lever ändå upp till de krav som finns, fast det är inget extra och det är inte heller något som andra boenden haft, säger Hans Lenkert.
Han tycker att Elisabeths situation är olycklig och berättar att man gör allt för att de som jobbar i poolen ska ha det så bra som möjligt.
- Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att två anställda bara byter arbetsplats med varandra, även om det kan verka så i det här fallet. Facket skulle nog inte bli så glada om vi bröt våra överenskommelser, säger Hans Lenkert.
Nu i slutet av september hålls två uppföljningsmöten där representanter från kommunen svara på frågor från anställda och anhöriga. Under hösten tror också Hans Lenkert att den nya organisationen ska ha satt sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om