Teknisk utrustning på en mast som ägs av Telia skadades den 5 juli. Sedan dess har boende i ett stort område från Risinge till Kolstad, upp till Lämmetorp och runt Glan mot Skäftesfall haft problem med sin mobiltäckning och mobila internet.
– Det var dåligt väder och hårda vindar som gjorde att den tekniska utrustningen gick sönder. Sedan har vi haft problem med att få tag i reservdelar. Att det tagit en tid att laga felet beror också på att det krävs en del avancerat arbete. Masten är hög och det behövs kunniga mastklättrare för att klara uppdraget, säger Roija Rafii, pressansvarig för Telia i Sverige.
På driftkartan ser det ut som att det är ett stort område som drabbats?
– Absolut har många av våra kunder just där upplevt störningar. Men vi har en annan mast i området, som delvis kopplar på när den andra inte fungerar. Vi beklagar förstås att det tagit så pass lång tid som över en vecka att åtgärda felet.
Hur många av era kunder har drabbats?
– Det är svårt att ge en exakt siffra. Men cirka 400 enheter har påverkats på ett eller annat sätt. När jag säger enheter menar jag allt från mobiltelefon till mobil router. Det är ganska många kunder som har känt av den här störningen.
På tisdagseftermiddagen och onsdagen jobbade Telia med att åtgärda felet.
– Enligt den plan som ligger nu ska allting vara klart onsdag lunch, berättar Roija Rafii.
Kan de kunder som inte kunnat ringa eller ta emot samtal vänta sig någon ersättning från Telia?
– Ersättning utgår från de allmänna villkoren. När kunden gjort en felanmälan, kan man återkomma till vår kundtjänst och support så beräknar vi rätten till ersättning och hur mycket det kan bli.
– Vi håller på med ett moderniseringsarbete som kommer att ge driftstörningar ibland. Kapaciteten på 4G kommer att fördubblas samtidigt som vi rullar ut 5G. Det innebär att vi måste byta ut utrustning på alla våra anläggningar. Men vi ska alltid flagga för det och gå ut med information innan vi startar ett arbete. Det uppkopplade livet kommer att bli så mycket bättre när allting är klart, lovar Roija Rafii.
En av de som drabbats av haveriet är Roger Dannebrant utanför Lämmetorp. Han jobbar hemifrån och det har hittills fungerat bra med Telias mobilnät.
– Det har bara varit ett par driftstörningar under de här två åren vi haft Telia, med två-tre dagars avbrott. Det kan så klart vara lite irriterande men det har gått bra, säger han.
När nätet gick ned den 5 juli blev det tvärstopp att ringa, sms:a eller använda andra uppkopplade tjänster. Sedan dess har familjen levt utan uppkoppling.
– Som tur är har jag semester. Men vad handikappad man blir när man inte kommer åt bank-id eller andra tjänster. Allt i dag är ju baserat online, säger Roger Dannebrant och fortsätter:
– Mest irriterad har nog sonen varit, att han inte kunnat spela. Men han tog det bra.
För att lyckas få till en uppkoppling skaffade Roger Dannebrant ett abonnemang hos Telenor i stället. Det lyckades han dock aldrig använda.
– Nej, det har aldrig fungerat. Jag frågade om de hade driftstörningar, men nej, det hade de inte. Men det är samma lika illa, säger han.
Under onsdagseftermiddagen kom Telia igång igen.