Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här vill vd:n se sänkt hastighet: "Stor olycksrisk"

Storföretaget Siemens vill sänka farten på 51:an vid Svärtingeavfarten, för personalens säkerhet.

Sänkt hastighet vill Siemens ha vid av- och påfarten till Svärtinge.

Sänkt hastighet vill Siemens ha vid av- och påfarten till Svärtinge.

Foto: Christer Andersson

Finspång2020-10-01 16:47

Siemens Energy AB, med 2 600 anställda, vill se en säkrare vägkorsning på riksväg 51, vid av- och påfarten till Svärtinge.

Företagets vd Hans Holmström har undertecknat skrivelsen till såväl Länsstyrelsen i Östergötland som till Trafikverket.

– För Siemens är trafiksäkerhet en mycket viktig fråga. Exempelvis i projekt, tjänsteresor och pendling till och från arbetet, säger Kenneth Johansson-Modigh, företagets arbetsmiljöspecialist.

Vid den här på- och avfarten vill Siemens se den tillåtna hastigheten på 100 kilometer i timmen sänkas till 70, som det är vid avfarterna till Rejmyre och Risinge.

Siemens har cirka 800 pendlande medarbetare mellan Finspång och Norrköping/Svärtinge.

Problemen är som störst under de trafikintensivaste tiderna, morgon och eftermiddag. Dels när den korsande trafiken från Svärtinge ska över till andra körfältet och även vid inbromsning för den tvära avfarten från 51:an.

– På morgonen tvingas fordon kasta sig ut i en vänstersväng för att komma över till rätt fil. Det medför en stor olycksrisk för fordon i båda riktningarna på 51:an. På hemväg tvingas ofta medarbetare tvärbromsa för att fordon framför ska svänga av mot Svärtinge, då korsningen saknar avfartsfält. Framför allt är det riskabelt om det är halkigt väglag, säger Kenneth Johansson-Modigh.

Enligt företaget är detta en angelägen fråga då personal upplevt otrygghet och "nära-händelser".

Trafikverket utreder nu frågan på remiss från Länsstyrelsen.

– Vi har precis fått ärendet och är mitt uppe i processen för att kunna yttra oss. Vi har ganska kort om tid. 9 oktober ska vårt yttrande vara klart, om vi inte behöver begära längre tid, berättar trafikingenjör Catrin Klauninger vid Trafikverket.

Vad avgör om ni kommer att föreslå sänkt hastighet där?

– Trafikmängden och siktsträckorna är tungt vägande huvudskäl. Det är mycket möjligt att vi måste besöka platsen för att göra bedömning där, svarar Catrin Klauninger.

Hur hanterar ni den andra delen av problematiken, att det saknas ett avfartsfält, som finns vid korsningar i närheten?

– Vi får ta hand om den synpunkten och jobba med det i bedömningen, om vi ser att det finns behov av ett avfartsfält. Utifrån huvudskälen är frågan om korsningen håller för den hastighet som tillåts där, svarar Catrin Klauninger.

När yttranden kommit in från Trafikverket, polis och kommun fattar Länsstyrelsen beslut om eventuell föreskrift för Svärtingeavfarten.

Karta: Kolstad
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!