Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här satsar man på rasterna – för att minska konflikter

Viggestorpsskolans nysatsning på rastaktiviteter ska minska konflikter. "Nu står vi mer och håvar in: här händer det här, kom hit i stället. Då har de inte tid att bråka", säger Tatjana Almqvist.

Skolans elevcoacher Micke Wetterlöf, Tatjana Almqvist, Gina Urberg och Emmah Angefuhr Ånber, har planerat rastaktiviteterna.

Skolans elevcoacher Micke Wetterlöf, Tatjana Almqvist, Gina Urberg och Emmah Angefuhr Ånber, har planerat rastaktiviteterna.

Foto: Julia Lundgren

Finspång2022-08-30 10:00

Under förmiddagsrasten på Viggestorpsskolans skolgård är det fullt av barn. De är utspridda på gården, men alla gör någonting, för det här läsåret har skolan satsat extra mycket på rastaktiviteter.

Vid friggeboden, där barnen får låna leksaker, möter vi dem som ligger bakom det hela – skolans elevcoacher Micke Wetterlöf, Tatjana Almqvist, Gina Urberg och Emmah Angefuhr Ånberg.

undefined
Skolans elevcoacher Micke Wetterlöf, Tatjana Almqvist, Gina Urberg och Emmah Angefuhr Ånber, har planerat rastaktiviteterna.

Syftet är att minska konflikter och öka tryggheten genom att erbjuda ett större utbud av aktiviteter, så att alla barn har något att sysselsätta sig med, men även för att möjliggöra mer lek tillsammans. 

 – Vi har över 260 elever på skolan, det är då naturligt att det blir en hel del konflikter. Men nu står vi mer och håvar in: ”här händer det här, kom hit i stället”. Då har de inte tid att bråka, säger Tatjana Almqvist.

Redan efter tre dagar har de märkt av en skillnad.

– Första dagen är bullrig annars, med nya klasser och elever. Men det var väldigt lugnt, jättetrevligt, säger Gina Urberg.

Förutom mindre konflikter har de märkt att barn som annars brukar vara för sig själva har börjat haka på mer.

– Det jag tycker är roligt är att både små och stora samlas och är tillsammans, säger Micke Wetterlöf.

undefined
Inne i friggeboden finns många olika saker att låna. Här sköter barnen in- och utlämningen själva genom "lånekort".

De har en "huvudaktivitet" varje rast. Då får barnen som vill vara med på exempelvis bowling eller kurragömma. Och på rasterna är även lärarna lika delaktiga som barnen.

– Barnen tycker att det är roligare när vi är med, menar Emmah Angefuhr Ånberg.

– Gärna att vi gör bort oss också, då blir det ännu roligare, tillägger Gina och fortsätter:

– Ibland tänker jag när jag går runt och kollar: ”Jag vet inte vem som har roligast. Eleverna eller vi?”.

undefined
Förutom rastaktiviteterna finns friggeboden med leksaker öppen för de barn som vill göra annat.

Vid dörren till friggeboden står en femteklassare med sina kompisar. Hon har under dagarna provat på bowling som hon tyckte var kul. Samtidigt spelar en sjätteklassare fotboll, något han gör nästan varje rast. Men även han har provat på något nytt, nämligen basket. 

Varje vecka utvärderar elevcoacherna tidigare veckans aktiviteter. Gina Urberg är tacksam över att de har fått fria tyglar i planerandet, för satsningen har inte påverkat skolan avsevärt ekonomiskt.

– Vi har återanvänt det vi redan har. Vi har massa material på skolan och full täckning ifrån trä- och syslöjd, säger hon.

– Om man spanar lite längre ut än bara beställningskatalogerna finns ganska mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!