Under förmiddagsrasten på Viggestorpsskolans skolgård är det fullt av barn. De är utspridda på gården, men alla gör någonting, för det här läsåret har skolan satsat extra mycket på rastaktiviteter.
Vid friggeboden, där barnen får låna leksaker, möter vi dem som ligger bakom det hela – skolans elevcoacher Micke Wetterlöf, Tatjana Almqvist, Gina Urberg och Emmah Angefuhr Ånberg.
Syftet är att minska konflikter och öka tryggheten genom att erbjuda ett större utbud av aktiviteter, så att alla barn har något att sysselsätta sig med, men även för att möjliggöra mer lek tillsammans.
– Vi har över 260 elever på skolan, det är då naturligt att det blir en hel del konflikter. Men nu står vi mer och håvar in: ”här händer det här, kom hit i stället”. Då har de inte tid att bråka, säger Tatjana Almqvist.
Redan efter tre dagar har de märkt av en skillnad.
– Första dagen är bullrig annars, med nya klasser och elever. Men det var väldigt lugnt, jättetrevligt, säger Gina Urberg.
Förutom mindre konflikter har de märkt att barn som annars brukar vara för sig själva har börjat haka på mer.
– Det jag tycker är roligt är att både små och stora samlas och är tillsammans, säger Micke Wetterlöf.
De har en "huvudaktivitet" varje rast. Då får barnen som vill vara med på exempelvis bowling eller kurragömma. Och på rasterna är även lärarna lika delaktiga som barnen.
– Barnen tycker att det är roligare när vi är med, menar Emmah Angefuhr Ånberg.
– Gärna att vi gör bort oss också, då blir det ännu roligare, tillägger Gina och fortsätter:
– Ibland tänker jag när jag går runt och kollar: ”Jag vet inte vem som har roligast. Eleverna eller vi?”.
Vid dörren till friggeboden står en femteklassare med sina kompisar. Hon har under dagarna provat på bowling som hon tyckte var kul. Samtidigt spelar en sjätteklassare fotboll, något han gör nästan varje rast. Men även han har provat på något nytt, nämligen basket.
Varje vecka utvärderar elevcoacherna tidigare veckans aktiviteter. Gina Urberg är tacksam över att de har fått fria tyglar i planerandet, för satsningen har inte påverkat skolan avsevärt ekonomiskt.
– Vi har återanvänt det vi redan har. Vi har massa material på skolan och full täckning ifrån trä- och syslöjd, säger hon.
– Om man spanar lite längre ut än bara beställningskatalogerna finns ganska mycket.